Henkilökuva: Inga Järvinen

Psykoterapeutti VET, KM

Psykoterapeuttikouluttaja

Inga Järvinen tunnetaan HPI:ssä aina iloisena ja hyväntuulisena kouluttajana. Ratkaisukeskeisen psykoterapian lisäksi Järvisen erikoisalaa on sovittelun maailma, jonka eri osa-alueita hän on opiskellut vuosia ja tehnyt lisäksi töitä sovittelijana, työnohjaajana ja kouluttajana. Syksyllä 2015 alkavassa työyhteisösovittelukoulutuksessa hän toimii pääkouluttajana.

Ratkaisukeskeinen koulutus on hyvä valinta

Inga Järvisen ura terapiatyön parissa alkoi perheneuvolakoulutuksesta Jyväskylässä. Vuonna 1986 käyty lyhytterapiakoulutus avasi kokonaan terapeuttisen työn maailman ja ratkaisukeskeisen ajattelun. Ratkaisukeskeinen filosofia on myös syy miksi Inga tuli kouluttamaan HPI:n ja missio siitä, että ratkaisukeskeinen sanoma leviää, ja että yhä useammat ihmiset saavat apua ongelmiinsa sekä pystyvät selviämään elämässä paremmin.

Myös opiskelijoilleen Inga tahtoisi sanoa, että he ovat tehneet oikean valinnan, kun he ovat valinneet ratkaisukeskeisen koulutuksen.

- Koulutus opettaa käytännön taitoja, se on konkreettinen ja yhteistyötä edistävä, sekä asiakkaan että terapeutin välillä että työyhteisön sisällä. Erityisen tärkeää on yhteistyön lisäämisen taitojen oppiminen ja sitä kautta toiveikkuuden herättäminen asiakkaissa. Lisäksi se on voimavaroja luova tapa tehdä työtä, Inga listaa ratkaisukeskeisyyden hyviä puolia.

- Ihmiset kukoistavat ja löytävät itsensä myös koulutuksen aikana. Sillä työotteella varmaan jaksaa myös tehdä töitä pitempään ja kehittyä eteenpäin, hän lisää.

Sovittelun kehittymisellä lisätään työhyvinvointia

Ratkaisukeskeisen psykoterapian lisäksi Ingan erityisosaamisalaa ovat sovittelun eri osa-alueet. Hän on kouluttautunut yli 20 vuotta sovittelun parissa ja toiminut rikos- ja riita-asiain sovittelussa, koulujen vertaissovittelijana ja työyhteisösovittelijana sekä työnohjaajana. Työterveyslaitos julkaisi myös keväällä 2013 Inga Järvisen ja Tuula Luhtaniemen yhdessä tekemän kirjan ”Ratkaisukeskeinen työyhteisösovittelu.”

Inga on HPI:ssä syksyllä alkavan työyhteisösovittelukoulutuksen pääkouluttaja. Koulutuksen aloittaminen on lähtenyt työelämän tarpeista. Työsuojelussa ja työterveyshuollossa nähdään, että ihmiset sairastavat paljon ja poissaolot lisääntyvät. Usein taustalla on työyhteisöristiriitoja.

- Ristiriita on viimeinen pisara, sitä seuraa helposti sairausloma, Järvinen tarkentaa.

Esimiehet sovittelevat paljon ja he tarvitsevat vuorovaikutuksellisia taitoja. Sovittelun kehittymisellä lisätään työhyvinvointia. Työyhteisösovittelu on hyvin toimiessaan myös ennaltaehkäisevää.

- Erityisesti silloin, kun konflikti on päällä, pitäisi mennä suoraan kohti konfliktia, kohdata se ja selvittää mistä on kyse, Inga täsmentää sovittelijan roolia työyhteisössä.

Kolmas Järvisen vahva osaamisalue on kriisi- ja traumatyössä

Inga on toiminut Kuusamon kaupungin kriisityöryhmässä 10 vuotta ja kaksi niistä työryhmän vetäjänä. Työ sisälsi opettajien ja muun henkilöstön koulutusta äkillisten kriisien varalta. Lisäksi työhön kuului päivitetty koulujen kriisivalmiussuunnitelmien kehittäminen.

- Tarve perehtyä kriisi- ja traumatyöhön tuli käytännön lähtökohdista, Inga kertoo.

Perheneuvolatyössä ja koulukuraattorina akuuttien kriisien kohtaaminen oli osa Järvisen työtä; kuolemantapauksia, maailmanlaajuisia kriisejä, kuten tuhoa kylväneet tsunamit tai World Trade Centeriin kohdistuneet terrorismi-iskut.

- Tuli tarve löytää tietoa aiheesta sekä käytännön työvälineitä, että uskaltaisimme kohdata vaativia tilanteita, jotka ovat työntekijällekin hirveitä ja koskettavia, Inga kertoo taustoja kriisityön koulutuksestaan. Hän kertoo myös, että traumatyö on rankkaa työtä, jossa tarvitaan sekä työyhteisön tuki että yhdessä opiskelua ja tutkimista. Kuka tahansa voi joutua auto-onnettomuuteen, tulipaloon tai kohdata äkillisen läheisen kuolemantapauksen.

- Pahimmista peloista selviää, kun uskaltaa kohdata ne ja puhua niistä ääneen, täsmentää Inga.

HPI:ssa ainutlaatuinen yhteistoiminnallisen kouluttamisen malli

Kun puhutaan terapiatyöstä, sijalla numero yksi Ingan listalla on ratkaisukeskeisen tiedon levittäminen. Siksi hän on valinnut työpaikakseen juuri Helsingin Psykoterapiainstituutin. HPI on yksi maailman suurimpia ratkaisukeskeisen psykoterapiakoulutusten järjestäjätahoja.

- Tällä hetkellä elämme uudessa tilanteessa, jossa meillä on jo suuri määrä valmistuneita psykoterapeutteja ja koko ajan valmistuu lisää. Uusi yliopistoyhteistyö vielä lisää valmistuvien määrää, Inga pohtii tulvaisuuden näkymiä.

Hänen mukaansa uusi yliopistoyhteistyö UWE Bristolin kanssa parantaa koulutuksen laatua ja suunnittelua sekä opiskelijan asemaa. Lisäksi se mahdollistaa maisterin koulutukseen siirtymisen terapiakoulutuksen jälkeen ja myöhemmin tohtorin opinnot.

- Missään muualla Suomessa ei ole tällaista kouluttamisen mallia kuin HPI:ssa. Inga puhuu yhteistoiminnallisen kouluttamisen mallista, joka on osallistavaa, missä taitoja harjoitellaan ja osallistetaan yhdessä tekemällä.

- Se selittää, miksi HPI:hin hakeutuu niin paljon opiskelijoita, tämän tyyppinen opiskelu on motivoivaa, Järvinen toteaa.

Intohimona jalkapallo

Viiden lapsen äiti tunnustautuu kovaksi penkkiurheilijaksi. Inga rakastaa liikuntaa ja erityisesti jalkapalloa ja koko perhe juokseekin yhtälailla pallon perässä: mies, tytär sekä poika toimivat valmentajina ja hän on itse pelannut myös useita vuosia. Urheiluvalmennuksessa hyödynnetään paljon ratkaisukeskeisiä toimintatapoja.

- Jalkapallohan on yhteistoiminnallista. Kentällä on 10 pelaajaa ja maalivahti. Kenttä on niin iso, että kukaan ei voi tehdä yksin maalia ja ratkaista peliä, siinä pitää osata kommunikoida. Pitää oppia myös kyky hävitä ja kyky iloita voitoista. Harjoittelun tulee olla pitkäjänteistä, jonka aikana opetellaan erilaisia taitoja.

- Jokaiseen peliin pitää lähteä toiveikkain mielin, Inga lisää lopuksi.

1.6.2014

inga1_web_crop