252023huhti
Esittelyssä nepsy-kouluttaja Disa Malmberg

Disa Malmberg kouluttaa HPI:ssä ratkaisukeskeisiä neuropsykiatrisia valmentajia. Koulutukseltaan Malmberg on sosionomi (YAMK), ratkaisukeskeinen nepsy-valmentaja ja psykoterapian maisteri.

Videopuhelun toisessa päässä minua tervehtii kotitoimistoltaan Kaarinasta aurinkoinen ja sanavalmis kahden teini-ikäisen tyttären äiti, joka tuntee suurta intohimoa vanhempain­ohjaukseen. Myös eläimet ja eläinavusteinen terapiatyöskentely ovat lähellä hänen sydäntään.

Kerro hieman taustoistasi?

– Toimin pitkään, lähes 12 vuoden ajan johtavassa asemassa kehitysvammapsykiatrian yksikössä, minkä jälkeen siirryin työskentelemään lapsi- ja perhepalveluiden pariin. Nyt kouluttamisen ohella minulla on oma yritys, jonka kautta tuen perheitä tarjoamalla räätälöityä ja tavoitteellista perhekuntoutusta.

Olen valmistunut aikanaan HPI:stä psykoterapian maisteriksi ja palaisin sittemmin suorittamaan HPI:n Neuropsykiatrinen valmentaja -opinnot saadakseni lisää oppia ja menetelmiä ratkaisu­keskeisyydestä. Pian HPI:ssä avautui uusi nepsy-kouluttajan paikka ja minut valittiin kouluttajaksi.

Mikä innoittaa sinua vapaa-ajallasi?

– Erityisesti neurologiset haasteet kiinnostavat. Niihin perehtyminen tuottaa iloa ja samalla pitää yllä jatkuvaa oppimista. Syksyllä 2020 aloitin kaiken lisäksi Jyväskylän yliopistossa lasten- ja nuorten psykoterapiaopinnot. Muuten vapaa-aika kuluu pitkälti tanssin, perheen ja koiran parissa. Olen kasvanut saaristossa Paraisilla ja siksi meren äärellä oleilu on minulle tärkeää.

Millaisiin asioihin panostat työssäsi kouluttajana?

– Koulutuksessa on varmistettava, että opiskelijat saavat onnistumisen kokemuksia ja että teoria ja käytäntö käydään läpi selkeässä ja ymmärrettävässä muodossa. Ratkaisukeskeisenä ihmisenä minua kiehtoo, se kuinka ennakoiva työote ja dialogi toimivat valmennuksen laadun ja siinä asetettujen taitotavoitteiden saavuttamiseksi. Tämä koskee myös lyhytterapeuttikoulutusta, jossa toimin kouluttajana.

Mikä on tärkein oppi, jonka nepsy-valmentajan työ on sinulle opettanut?

– Diagnoosi ei määritä ihmistä, sillä meissä kaikissa on paljon potentiaalia. On ollut mahtavaa havaita, miten monin tavoin voidaan vaikuttaa ohjattavan toimintakykyyn, sosiaalisiin suhteisiin ja jopa identiteettiin.

Millainen on hyvä nepsy-valmentaja?

– Sekä valmentajan että valmennettavan menestyksen keskeinen tekijä on luottamus. Kun kohtaamme asiakkaan, meidän ammattilaisten tärkein tehtävä on olla aidosti kiinnostuneita siitä, miten hän itse näkee oman maailmansa. Nepsy-valmennuksessa asiakas aina kohdataan hänen omassa maailmassaan ja mieluiten hänen omalla kielellään. Tämä luo perustan, jolle lähdemme rakentamaan toimivia käytäntöjä asiakkaan elämänhallinnan tueksi.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Nepsy-koulutus nyt myös ruotsiksi

Malmberg on innoissaan pian alkavasta ruotsinkielisestä nepsy-valmentajakoulutuksesta. Ensimmäinen ryhmä aloittaa opinnot toukokuussa ja seuraava koulutus starttaa 18.9.2023.

Etenkin Varsinais-Suomessa on huomattu, että äidinkielenään ruotsia puhuvat ja nepsy-valmennusta tarvitsevat lapset ja nuoret ovat vailla palveluja. Mahdollisuus tarjota palvelua asiakkaan omalla äidinkielellä on myös työnantajalle tärkeä palvelun laadun määreenä.

“Nepsy-koulutuksen tarjoaminen ruotsin kielellä on tarpeellista hyvinvointipalveluiden saatavuuden turvaamiseksi ja myös koulutuspoliittisesti”, Malmberg täydentää. Helsingin Psykoterapiainstituutin nepsy-koulutukset järjestetäänkin etäopetuksena, jotta mahdollisimman moni voi osallistua – asuinpaikasta riippumatta.

Haluatko opiskella neuropsykiatriseksi valmentajaksi? Tutustu nepsy-koulutukseen ja hae vaikka jo tänään!

Alun perin julkaistu: 15.12.2022, muokattu 25.4.2023.
Lisätty tieto ruotsinkielisen nepsy-koulutuksen alkamisesta.