Valmistuneilta maisteriopiskelijoilta kerättyä palautetta

Yhteenveto: Kiitosta sai erityisesti koulutuksessa tapahtuva yksilöohjaus ja henkilökohtainen opettajan tuki myös etänä Skypen, sähköpostin ja puhelimen välityksellä. Opiskelijat saivat vertaistukea ja motivaatiota myös vahvasta opiskeluryhmästä. Käytössä ollut oppimisympäristö Moodle sekä selkeät rakenteet ohjelmassa koettiin opiskelua helpottaviksi tekijöiksi.

Koulutusohjelmassa tehty ty√∂ on kehitt√§nyt opiskelijoiden kirjoittamisen taitoja sek√§ k√§yt√§nn√∂n ja teorian yhdist√§mist√§. Kaikissa kohdissa tuli esille erityisesti kiitollisuus Kaikissa kohdissa tuli esille erityinen tyytyv√§isyys ryhm√§muotoiseen tieteellisen kirjoittamisen opetukseen  ja tutkimukseen perehdytt√§miseen.

Tutkimuksen mahdollisuudet ja oman osaamisen syventäminen olivat opiskelijoille tärkeitä asioita koulutuksen aikana. Koulutusohjelman antia tahdottiin tulevaisuudessa hyödyntää esim. väitöskirjan tekemisenä, tieteellisinä julkaisuina sekä kouluttajan roolissa ja asiantuntijana toimimisessa. Moni koki koulutusohjelman myös kehittävän omaa terapeutin työtä. Myös opiskeluprosessin aikana tapahtunut oma henkinen kasvu ja kehittyminen otettiin palautteissa huomioon myönteisenä asiana.

 

Mikä sinun kohdallasi toimi opiskelun järjestelyissä ja tukimahdollisuuksissa?

  • Ryhm√§seminaarip√§ivien anti / ryhm√§npeilaava ty√∂ote fantastinen. Yksil√∂ohjaus.
  • Ryhm√§n loistava tuki, Maaret Wagerin opetus.
  • Henkil√∂kohtainen opettajan tuki s√§hk√∂postin / puhelimen kautta. Hyv√§ struktuuri.
  • Joustavaa, mutta silti toimivaa ja osallistavaa.
  • Erityisen hyvin sain yksil√∂ohjausta, se mahdollisti hyvin etenemisen turvallisesti ‚Äď sit√§ voisi enemm√§n viel√§ markkinoida (skype, henkil√∂kohtaiset tapaamiset, puhelinkeskustelut.) Vertaistuki.
  • Paritapaamiset.
  • Aikataulutus, ryhm√§tapaamiset. HPI tarjosi kyll√§ runsaasti tukimahdollisuuksia.
  • Itsen√§isyys, omasta kiinnipit√§misen mahdollisuus.
  • Ryhm√§n tuki sek√§ oma motivaatio.
  • Sain Moodlen teht√§vien kautta hyv√§n alun ty√∂lleni. Ne ryhdistiv√§t ty√∂otettani.
  • Henkil√∂kohtainen ohjaus, gradun teossa puhelin ja s√§hk√∂postiohjaus / dialogi - 10 pistett√§!
  • Opintojen alussa: vahva aloitus ja ryhm√§n tuki, "suoraan asiaan". Hyv√§ rakenne. Kirjallisuusverstas.
  • Alusta asti annettu selke√§ ja tiukka rakenne.

 

Millä tavalla tässä ohjelmassa tekemäsi työ on sinua kehittänyt?

  • Olen oppinut tutkimuksen tekemist√§, tieteellist√§ kirjoittamista sek√§ kurinalaista aikataulutusta.
  • J√§sent√§nyt ja syvent√§nyt tietoutta viiden vuoden tutkimusmatkastani ja tutkimusmatka jatkuu (Suuri kiitos -> inspiroituminen tutkivaan ty√∂otteeseen hyv√§)
  • L√§hdetiedostojen etsiminen eri paikoista, kirjoittamiseen paneutuminen.
  • Olen oppinut tutkimuksen tekemist√§, tieteellist√§ kirjoittamista sek√§ kurinalaista aikataulutusta.
  • Sain paneutua yhteen osa-alueeseen ja perustelemaan kantaani.
  • Ymm√§rr√§n mit√§ m√§√§r√§llinen tutkimus on, miten sit√§ voi tehd√§ ja usko omaan osaamiseen.
  • Peilasin oppimaani koko ajan yksil√∂terapiassa. K√§yt√§nt√∂ ja tutkimus olivat jatkuvassa dialogissa. Tietysti etenkin asiakassuhde.
  • Vaikka olin loppukiriopiskelija, ty√∂ on hy√∂dytt√§nyt omaa ty√∂yhteis√∂√§ni ja esimiest√§ni huikeasti. Jatkuu edelleen.
  • P√§√§sin syv√§lle asiaan, joka kiinnosti ja kiinnostaa.
  • Vuosi on melko lyhyt, mutta hyv√§t perustaidot olen saanut ‚Äď jos olisi enemm√§n aikaa niin tutkimusmateriaalia on paljon, kiinnostavia aiheita paljon.
  • Olen kehittynyt erityisesti kirjoittajana. Maaret sai tieteellisen kirjoittamisen el√§v√§ksi, osaan sit√§ nyt jonkin verran, opin lis√§√§ ja ennen kaikkea nautin nyky√§√§n todella paljon tieteellisest√§ kirjoittamisesta.
  • Oppinut kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen eron ja perehtyneisyys oman ty√∂n asiaan.
  • Yll√§tt√§en opin viel√§ lis√§√§ itsest√§ni. Kehityin ymm√§rt√§m√§√§n aikaisempaa paremmin kielen, sanojen merkityksi√§. SFBT:sta lis√§√§ tietoa. Uskon nyt jatkossa osaavani aikatauluttaa asioita, t√∂it√§ paremmin.
  • Vienyt omaa ajattelua ja omaa terapeuttity√∂t√§ uudelle tasolle.


    Miten suoritettu ratkaisukeskeinen maisteriohjelma voi parhaimmillaan näkyä sinun tulevaisuudessasi?

  • N√§kyy jo nyt: Omassa ty√∂ss√§, organisaatiokonsultti /ty√∂nohjaaja- ja terapiaty√∂ss√§.
  • Kouluttajana.
  • Kirjoittamisena, ty√∂yhteis√∂nkehitt√§misen√§, psykoterapeuttina toimimisessa, mahdollisessa koulutuksessa.
  • Kouluttajana, olen entist√§ kiinnostuneempi ratkaisukeskeisyydest√§.
  • Oman arvon nosto, asiantuntijuus!
  • Kirjoittamisena, ty√∂yhteis√∂nkehitt√§misen√§, psykoterapeuttina toimimisessa, mahdollisessa koulutuksessa.
  • Haluan ohjata ty√∂ntekij√∂it√§ni ratkaisukeskeisyyteen.
  • Saa n√§hd√§!
  • Ratkaisukeskeisyys n√§kyy kaikessa.
  • Toivottavasti se n√§kyy asiantuntijuudessa esimerkiksi kouluttajana.
  • Ehk√§ jatko-opintoja ...viel√§. Kielenk√§ytt√∂ni on muuttunut - merkitykset/ muuttuneet n√§k√∂kulmat.
  • V√§it√∂skirjana tai artikkelina... Keskener√§isyys kouluttaa viem√§√§n ajatuksia eteenp√§in.
  • Voin tehd√§ ty√∂t√§ni tiedostavammin ja kasvaa paremmaksi psykoterapeutiksi. Toivottavasti antaa ammattitaidostani hyv√§n kuvan. Vahvistaa psykoterapeutin identiteetti√§ni.
  • Aika n√§ytt√§√§ miten hy√∂dynn√§n sit√§.