Nyt lähi-, etä- ja viikonlopputoteutuksena!

Työnantaja: Pyydä tarjous räätälöidystä tilauskoulutuksesta.

Kysy myös muutosturvakoulutuksesta

Suomen vaikuttavin!

  • Vankka lyhytterapeuttinen ammattitaito
  • Yli 20 ratkaisukeskeistä menetelmää/ työvälinettä
  • Koulutustyönohjaus 40 tuntia samaan hintaan
  • Koulutusterapia 40 tuntia samaan hintaan
  • Vahva työnohjauksellinen tuki omalle harjoittelulle
  • Tuki harjoitusasiakkaiden hankintaan
  • Lisävalmiuksia esihenkilötyöhön ja johtamiseen
  • Osaamisen varmistamiseksi täydennyskoulutuspäivä samaan hintaan
  • Jatkuvuusturva, esim. työttömyyden sattuessa


Luotettava kumppani -tunnus kertoo, että taustamme ja taloutemme on tarkistettu.
Olemme luotettava kumppani pitkäaikaiseen yhteistyöhön.

Lyhytterapeutti, 16 päivää 40 op

pe 6.2.2026 | Etä

Lyhytterapeutti, 16 päivää 40 op

la 7.2.2026 | viikonloppuisin lähiopetuksena

Lyhytterapeutti, 16 päivää 40 op

ma 9.2.2026 | Helsinki lähiopetuksena

Kevätlukukauden 2026 päivämäärät:

ma 9.2.26 

pe 13.3.26 

pe 17.4.26 

ma 18.5.26

ke 17.6.26 

Koulutus sisältää yhteensä 16 koulutuspäivää lähiopetuksena.

Lähiopetus järjestetään Helsingin Vallilassa, osoitteessa Lemuntie 7A, 4. krs.

Koulutuspäivät ovat arkisin klo 9–16:30 välillä

Kevätlukukauden 2026 päivät:

pe  6.2.2026

ke 11.3.2026

ke 15.4.2026

ke 13.5.2026

pe  5.6.2026

Syyslukukauden päivät:

pe 7.8.2026
ke 9.9. 2026
ke 7.10.2026
pe 6.11.2026
ke 16.12.2026

Muut 6 päivää vuodelle 2027 ilmoitetaan myöhemmin. Huom. koulutus sisältää 2 seminaaripäivää Helsingissä 13.-14.5.2027

Kevätlukukauden 2026 päivät:

La 7.2.26 

La 7.3.26

La 11.4.26

La 9.5.26 

La 6.6.26 

Koulutus sisältää yhteensä 16 koulutuspäivää lähiopetuksena.

Huom. koulutus sisältää 2 seminaaripäivää Helsingissä 13.-14.5.2027 

Lähiopetus järjestetään Helsingin Vallilassa, osoitteessa Lemuntie 7A, 4. krs.

Koulutuspäivät ovat viikonloppuisin klo 9–16:30 välillä

Koulutus antaa tiedot ja konkreettiset käytännön taidot turvalliseen ja vaikuttavaan lyhytterapeuttiseen ja psykososiaaliseen työhön usealla eri hyvinvointipalvelualalla. Pätevöidyt ratkaisukeskeisen lyhytterapian ammattilaiseksi.

Koulutuksessa saat

  • laaja-alaiset ongelmanratkaisutaidot
  • lisävalmiuksia esihenkilötyöhön ja johtamiseen
  • uusia näkökulmia moniammatilliseen yhteistyöhön
  • työhyvinvointia palvelevia menetelmiä
  • vaikuttavia välineitä sekä oman työn kehittämiseen että oman elämäsi johtamiseen
  • vahvan työnohjauksellisen tuen ammattitaitosi kehittymiselle


    Laajennetut menetelmäopinnot

    Ratkaisukeskeiset työskentelytavat asiakkaan tukemiseksi mm. seuraavanlaisissa mielenterveyden haasteissa:

    • ahdistustuneisuushäiriöt
    • masennus
    • itsemurhariski
    • addiktiot
    • kriisit
    • traumat
    • lasten, nuorten ja perheiden ongelmat
    • fobiat
    • suhdeongelmat

Lähiopetuspäivät

  • Teoria- ja menetelmäopinnot
  • Menetelmätyönohjaus
  • Asiakastyön työnohjaus
  • Koulutusterapia
  • Opintopiiri- ja kirjallisuustehtävien purku
    • Menetelmien arkiharjoittelu
    • Terapeuttisen asiakastyön harjoittelu
    • Oppimista tukeva kirjallisuus ja muut tehtävät
    • Pienryhmätyönohjaus


      Itsenäinen opiskelu ja harjoittelu

      • Menetelmien arkiharjoittelu
      • Terapeuttisen asiakastyön harjoittelu
      • Oppimista tukeva kirjallisuus ja muut tehtävät
      • Opintopiiritapaamiset

      Vieralijat

      Asiantuntijaluennoitsijat edustavat psykologian, sosiaalipsykologian, lääketieteen, psykiatrian, mielenterveystyön ja muiden psykoterapeuttiseen työhön ja tutkimukseen liittyvien alojen asiantuntijuutta.

      Kansainvälisenä asiantuntijakouluttajana toimii John Henden: BA (Hons), Dip. Couns., MBACP, FRSA, Solution Focused Psychotherapy Trainer (UK)

      Koulutus on suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa.

Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti 40 op 

Koulutusohjelma

  • 16 seminaaripäivää noin kerran kuukaudessa
  • 80 tuntia terapeuttisen asiakastyön harjoittelua
  • Pari- ja pienryhmätyöskentelyt
  • Koulutuksessa opittujen työtapojen taitoharjoittelu
  • Seminaaripäivien aikana tehtävä työnohjaus
  • Ratkaisukeskeisiä valmiuksia palveleva kirjallisuus
  • Ohjeistetut välitehtävät
  • Henkilökohtaisen itsensä kehittämisen projekti
  • Osaamista tukevia psykologian ja psykiatrian opintoja
    • Lopputyö


      Osaamisesta

      Osaamislähtöinen koulutusohjelma varmistaa, että sinusta tulee vahva lyhytterapeuttisen työtavan osaaja. HPI:n koulutuksen erityispiirteenä on integratiivisuus, joka tarkoittaa, että ratkaisu- ja voimavarakeskeisten menetelmien lisäksi opit käyttämään myös kognitiivisen, perheterapian ja hahmoterapian sovelluksia.

Ratkaisukeskeisyyden periaatteiden ja oppimistavoitteiden mukaisesti koulutus rakentuu yhteistoiminnallisen ja yhteisöllisen oppimisen pedagogiikan perustalle. Koulutus perustuu vahvasti osallistavan oppimisen menetelmiin, jotka on kehitetty ja muokattu yhteisöllisen sekä yhteistoiminnallisen oppimisen pedagogiikasta.

Koulutuksen teoriat ja menetelmät on jaksotettu niin, että opiskelija saa systemaattisen kokemusperäisen ymmärryksen ratkaisukeskeisten menetelmien soveltamisesta omaan asiakastyöhönsä.

Ratkaisu- ja voimavarakeskeisessä terapiassa ihmisten ongelmat nähdään systeemisinä ja sosiaalisesti rakentuneina, jolloin ratkaisutkin ovat ainutkertaisia ja tilannekohtaisia. Terapeutin rooli on mm. toimia fasilitaattorina asiakkaan sosiaalisen todellisuuden uudelleenrakentumisessa.

Asiantuntijakeskeisesti luokiteltujen ongelmien ja standardisoitujen ratkaisujen sijaan koulutuksessa käytetään opiskelijakeskeistä lähestymistapaa, joka läpi koulutuksen haastaa ja vahvistaa reflektoinnin taitoja metakognitiivisia kykyjä.

Tämä on oleellisesti erilainen ajattelutapa sen lähestymistavan kanssa, jonka mukaan terapeutti voi ”tietää” oikeat terapeuttiset interventiot asiakkaan tiettyihin ongelmiin. Ratkaisu- ja voimavarakeskeisellä terapeutilla on näin ollen vastuu turvallisen ja toimivan työskentelyprosessin ylläpitämisestä, ja asiakkaalla taas on auktoriteetti ja asiantuntijuus arvojen, valintojen ja ”toimivien keinojen” tai ratkaisujen osalta.

Ratkaisukeskeinen koulutuspedagogiikka on oppimisen ja opettamisen lähestymistapa, joka keskittyy ratkaisujen löytämiseen ongelmien sijaan. Tämä pedagogiikka perustuu seuraaviin periaatteisiin ja käytäntöihin:

  • Opiskelija keskiössä: Ratkaisukeskeisessä pedagogiikassa opiskelija on aktiivinen toimija omassa oppimisprosessissaan. Opiskelijan aiemmat kokemukset, vahvuudet ja tavoitteet ohjaavat oppimista.
  • Yhteistoiminnallinen oppiminen: Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Yhteisöllinen oppiminen ja vertaistuki ovat keskeisiä elementtejä, ja opiskelijat hyötyvät toistensa kokemuksista ja näkökulmista.
  • Positiivinen ja kannustava ympäristö: Oppimisympäristö pyritään rakentamaan kannustavaksi ja positiiviseksi, jotta opiskelijat kokevat olonsa turvalliseksi ja motivoituneeksi. Keskiössä on luottamus opiskelijan kykyihin ja potentiaaliin.
  • Tavoitteellisuus: Oppimisprosessissa keskitytään selkeästi määriteltyihin tavoitteisiin. Kouluttajan tehtävänä on tukea opiskelijoita heidän keittymisessään.
  • Reflektiivisyys: Opiskelijaa rohkaistaan reflektoimaan omaa oppimistaan ja kehitystään. Tämä reflektiivinen lähestymistapa auttaa opiskelijoita tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa.
  • Ratkaisukeskeiset menetelmät: Opetuksessa käytetään menetelmiä, jotka auttavat opiskelijoita löytämään konkreettisia ratkaisuja ja soveltamaan oppimaansa käytännön tilanteissa.
  • Kokonaisvaltainen lähestymistapa: Ratkaisukeskeinen pedagogiikka huomioi opiskelijan koko elämänpiirin. Oppiminen ei rajoitu pelkästään koulutuksen aikana tapahtuvaan toimintaan, vaan se ulottuu opiskelijan arkeen ja työelämään.
    • Metakognitiiviset taidot: Opiskelijoita kannustetaan kehittämään metakognitiivisia taitojaan, kuten itsesäätelyä, itsearviointia ja strategioiden valintaa. Näiden taitojen avulla opiskelijat voivat hallita omaa oppimistaan paremmin.
      • Joustavuus ja yksilöllisyys

        Ratkaisukeskeinen pedagogiikka on joustavaa ja mukautuu opiaskelijan tarpeisiin ja elämäntilanteisiin. Yksilölliset oppimispolut ja -ratkaisut ovat keskeisiä.

      Ratkaisukeskeinen koulutuspedagogiikka tarjoaa monipuolisia työkaluja ja menetelmiä, jotka tukevat opiskelijoiden itseohjautuvuutta, motivaatiota ja käytännön osaamista. Se edistää myönteistä oppimiskokemusta ja auttaa opiskelijtoia saavuttamaan heidän henkilökohtaiset ja ammatilliset tavoitteensa.

Opetukselliset ja opinnolliset tavoitteet kaikissa työnohjauksen muodoissa

  • omien yllykkeiden ja pidäkkeiden tarkkailuun harjaannuttaminen
  • harjaantuminen oman työskentelyn reflektointiin sekä reflektiivisen taidon kehittäminen
  • harjaantuminen oman työskentelyn sanoittamiseen
  • eri vaihtoehtojen ja näkökulmien tuottaminen ja saaminen omaan asiakastyöhön
  • sekä kouluttajilta että muilta opiskelijoilta saatujen näkökulmien hyödyntäminen omiin työskentelytapoihin ja -tottumuksiin
  • kuuntelun ja arvioinnin taitojen kehityksen tukeminen
  • harjaantuminen asiakastyön moniäänisyyden huomioimiseen
  • menetelmällisen osaamisen varmistaminen
  • metatasoisen tarkastelun kehittäminen
  • oman työnohjauksen tarpeen tarkkailun ja arvioimisen taitojen edistäminen

Kliiniset tavoitteet prosessi- ja substanssityönohjauksessa

  • tuottaa ja saada vaihtoehtoja ja näkökulmia omaan ajankohtaiseen asiakastyöhön
  • tarjota mahdollisuus hyödyntää tapauskohtaista menetelmätyönohjausta
  • tarjota mahdollisuus tapauskonsultaatioon

    Koulutustyönohjaus toimii jatkuvana näyttönä opiskelijan kehittymisestä seuraavilla alueilla:

    • kyvystä hyödyntää työnohjausta ja muuta palautetta
    • ammatillisesta avoimuudesta, avoimesta ja ammattimaisen kriittisestä suhtautumisesta oman työskentelyn läpinäkyvyyteen ja kriittiseen itsearviointiin
    • reflektiivisestä taidosta: sanoittamisen taito, reaktiot, yllykkeet, tuntemukset, ajatukset, konkreettiset puheteot
    • deklaratiivisesta taidosta: arvioinnin, hoitoperusteiden jne. kommunikoinnille välttämättömät analyysin ja perustelun taidot

    Menetelmätyönohjaus painottuu erityisesti ensimmäiselle lukukaudelle. Fokuksena on sen varmistaminen, että opiskelijalla on tarvittava tieto ja taito lyhytterapeuttisten menetelmien soveltamiseksi käytäntöön.

    Tapaustyönohjaus toteutuu pääosin toisesta lukukaudesta eteenpäin, lyhytterapeuttisen asiakastyön käynnistyttyä ja varmistaa, että opiskelijalla on taidot suoriutua asiakas- ja tilannekohtaisesti.

Opinnolliset tavoitteet kaikissa koulutusterapian muodoissa

Koulutusterapian prosessiin osallistuminen osoittaa opiskelijan kehittyvän seuraavilla alueilla:

  • terapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan hyödyntäminen
  • itsetuntemus- ja empatiakyky (reflektio- ja mentalisaatiokyky)
  • avoin ja kriittinen suhtautuminen omaan persoonallisuuteen ja tottumuksiin
  • ratkaisukeskeisen terapeutin identiteetti
  • ymmärrys omista kehitystarpeista
  • ratkaisukeskeisen terapian teorioiden ja käytänteiden ymmärtäminen ja soveltaminen käytäntöön
  • pätevyys ratkaisukeskeiseen asiakastyöhön
  • ymmärrys istunnon onnistumisista ja kehityskohteista
    • terapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan hyödyntäminen
    • itsetuntemus- ja empatiakyky (reflektio- ja mentalisaatiokyky)
    • henkilökohtainen kasvu, reflektointi ja käytänteiden hallinta
    • itsetuntemus- ja empatiakyky (reflektio- ja mentalisaatiokyky)
    • potilasturvallisuuteen liittyvien omien yllykkeiden ja pidäkkeiden ohjeistettu tutkiminen kouluttajan ohjauksessa
    • tuottaa ja saada vaihtoehtoja ja näkökulmia omaan erityislaatuun ihmisenä ja terapeuttina
      • varustaa terapeuttisen työn moninaisuuden ja kuormituksen kohtaamiseen
      • sijaistraumatisoitumisen ennaltaehkäisyavoin ja itsekriittinen suhtautuminen asiakastyön työnohjaukseen terapeutin voimaantumisen ja hyvinvoinnin edistäminen
      • henkilökohtainen kasvu, reflektointi ja käytänteiden hallinta

        Koulutusterapian prosessiin osallistuminen on opiskelijan jatkuva näyttö

        Koulutusterapian prosessiin osallistuminen varmistaa opiskelijan kehittymisen seuraavilla alueilla:

      • terapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan hyödyntäminen
      • itsetuntemus- ja empatiakyky (reflektio- ja mentalisaatiokyky)
      • ratkaisukeskeisen terapeutin identiteetti
      • ymmärrys omista kehitystarpeista
      • ratkaisukeskeisen terapian teorioiden ja käytänteiden kokemuksellinen ymmärtäminen
      • ymmärrys istunnon onnistumisista ja kehityskohteista
      • henkilökohtainen kasvu, reflektointi ja käytänteiden hallinta
      • avoin ja kriittinen suhtautuminen omaan persoonallisuuteen ja tottumuksiin 
      • avoin ja itsekriittinen suhtautuminen asiakastyön työnohjaukseen

Koulutuksen teoriat ja menetelmät on jaksotettu niin, että opiskelija saa systemaattisen kokemusperäisen ymmärryksen ratkaisukeskeisten menetelmien soveltamisesta sekä itseen että asiakastyöhönsä.

Työtavat

  • teorioiden soveltaminen käytännön asiakastyöhön
  • deklaratiivinen taito; esimerkiksi valmius hoitotiimissä esitellä ja perustella suuntauksen mukaisia työtapoja
  • opintopiiritehtävät
  • kirjallisuustehtävät
  • opetuskeskustelut
  • alaa koskevat artikkelit ja videot

Koulutuksen laadusta kertoo myös valmistuneiden opiskelijoiden koulutuksistamme antamat korkeat arvosanat ollen 8-9,5 välillä.

Lyhytterapeuttikoulutuksistamme valmistuneet ovat huomanneet tällaisia muutoksia sekä omassa että asiakkaiden elämässä

  • elämänhallinnan lisääntyminen
  • vahvat lyhytterapeuttiset taidot
  • toivon lisääntyminen
  • kiitollisuuden ja ilon lisääntyminen
  • tulevaisuususkon vahvistuminen
  • uusien näkökulmien avautuminen
  • omien arvojen kirkastuminen
  • pystyvyyden kokemuksen kasvaminen 
  • muutosmahdollisuuksien havaitseminen
  • hyvinvoinnin lisääntyminen useilla elämän osa-alueilla
  • merkityksellisyyden kokemuksen syntyminen
  • oman toimijuuden löytyminen
  • uusien mahdollisuuksien avautuminen urapolulla
  • itsemyötätunnon lisääntyminen

    Katso tästä, mitä muutoksia valmistuneet opiskelijat saavat aikaan

    Mistä HPI:n kaikkia koulutuksia erityisesti kiitetään

    • ”monipuolisesti ja pedagogisesti taitavasti suunniteltu”
    • ”koko elämä muuttui opiskelun aikana isosti positiiviseen suuntaan”
    • ”tulin kohdatuksi, kuulluksi ja hyväksytyksi omana itsenäni”
    • ”luottamuksellisuus ja vaitiolovelvollisuus loivat turvallisen yhteishengen opintoryhmään”

Koulutus on luonteeltaan täydennyskoulutusta ja siksi edellytämme lyhytterapeuttikoulutuksiin hakeutuvalta vähintään ammatillista pohjakoulutusta. Opiskelijavalinnassa painotamme korkeakoulututkintoja, mutta arvioimme kuitenkin jokaisen hakijan yksilöllisesti huomioimalla hakijan aikaisemman työkokemuksen sekä henkilökohtaisen soveltuvuuden alalle.

Koulutukseemme voi hakeutua eri alojen pohjakoulutuksilla, sillä pedagogiikkamme ytimessä on moniammatillisten opiskelijaryhmien tuoma laaja ja rikas kokemustausta. Koulutuksissamme on opiskelijoita monipuolisesti sosiaali- ja terveys, opetus-, kulttuuri- sekä kaupallisilta ja teknisiltäkin aloilta.

Mikäli olet epävarma hakukelpoisuudestasi, ole rohkeasti yhteydessä opintotoimistoon tai koulutusjohtajaan. Autamme sinua mielellämme.

Kyse ei ole psykoterapeuttikoulutuksesta. Valmistuttuasi voit käyttää nimikettä Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti.

Lyhytterapeutti 40 op hinta on 3600 euroa (sis. alv.) Alkaen 180e/kk.

Hinta kattaa kaikki koulutuksen olennaiset kulut: opetuksen ja luentomateriaalit. Osallistujat maksavat itse omat matka-, ruoka- ym. kulunsa sekä satunnaiset kirjahankinnat.

Koulutusmaksun voi maksaa kerralla etukäteen, puolivuosittain tai kuukausittain 180e/kk.

  • kertasuorituksena 3400 €, sis. 200 euron maksutapa-alennus
  • Keskeytysturva: Opiskelun estävän pitkäaikaisen työkyvyttömyyden sattuessa opiskelija voi hakea vapautusta jäljellä olevista maksuista tai palautusta etukäteen maksetuista maksuista seuraavasta kalenterikuukaudesta lukien. Hakemukseen tulee liittää lääkärintodistus ja asiaa koskevat Kelan päätökset.
  • Työttömyysvakuus: Työttömyyden tai muun poikkeuksellisen taloudellisen haasteen sattuessa opiskelijan tulee olla yhteydessä HPI:n toimistoon esimerkiksi maksuvapaiden kuukausien sopimiseksi. Työttömyysajalta ei peritä viivästyskorkoja. Räätälöity maksuohjelma auttaa välttämään tarpeettomia kuluja ja useimmissa tapauksissa myös mahdollistaa koulutuksen jatkamisen.

Helsingin Psykoterapiainstituutti (HPI) on vuonna 2006 perustettu suomalainen oppilaitos, joka kouluttaa ratkaisukeskeisen työtavan asiantuntijoita.

Koulutusjohtajana toimii Arja Pihlaja.

HPI:n koulutuskeskus sijaitsee Helsingin Vallilassa.

Koulutuksistamme on valmistunut jo 40 lyhytterapeuttiryhmää ja kaiken kaikkiaan HPI:n koulutuksista on valmistunut jo yli 3000 ratkaisukeskeistä asiantuntijaa.

Tärkeimpiä koulutuspalveluitamme ovat:

  • Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti 40 / 60 op
  • Ratkaisukeskeinen työnohjaaja 60 op
  • Ratkaisukeskeinen työyhteisösovittelun asiantuntija 30 op
  • Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja 30 op

    Koulutuksiimme on jatkuva haku.

Kouluttajat

Vierailevat asiantuntijat

Harri Väisänen, työyhteisösovittelun asiantuntija

John Pihlaja, sosiaalipsykologi VTM, MSc Solution Focused Therapy, Chartered Psychologist BPS

Kim Kronström, lääketieteen tohtori LT, nuorisopsykiatrian erikoislääkäri, kouluttajapsykoterapeutti

Kimmo Tapiala, teologian maisteri TM, psykoterapeutti YET, työnohjaajakouluttaja STOry

Mari Lähdesmäki, psykologi PsM

Kansainvälinen erityisasiantuntijakouluttaja

John Henden, BA (Hons) Dip. Couns., ratkaisukeskeisen psykoterapian erityisasiantuntija

Yhteystiedot ja lisätietoja

HPI:n koulutustilat sijaitsevat hyvien kulkuyhteyksien päässä Helsingin Vallilassa
Lemuntie 7A, 00510 Helsinki.

Koulutusjohtaja Arja Pihlaja
arja.pihlaja@hpi.fi

Opintotoimisto ja koulutusneuvoja
opintotoimisto@hpi.fi
p. 045 1212 321

Laskutus ja opintomaksut
talous@hpi.fi
p. 045 605 8393

Muutostakuu!
Hae rohkeasti mukaan matkalle, joka muuttaa elämääsi ja ajatteluasi.

Hakeminen

Voit hakea koulutukseen täyttämällä hakulomakkeen. Olemme yhteydessä sinuun muutaman arkipäivän kuluttua hakemuksen jättämisestä. 

Hakemus muuttuu sitovaksi, vasta koulutuspäätöksen ja harkinta-ajan jälkeen. 

——————————————————————————————————–