Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti 60 opintopistettä, nyt kaksi toteutustapaa!
Työnantaja: Pyydä tarjous räätälöidystä tilauskoulutuksesta.
Kysy myös muutosturvakoulutuksesta
Koulutus tarjoaa osallistujille
- vaikuttavia työtapoja asiakastyöhön
- välineitä oman työn kehittämiseen
- uusia näkökulmia moniammatilliseen yhteistyöhön
- lisävalmiuksia esihenkilötyöhön ja johtamiseen
- työhyvinvointia palvelevia menetelmiä
- vahvan työnohjauksellisen tuen omalle harjoittelulle.
Alkavat ryhmät
Lyhytterapeutti
to 20.3.2025 | Monimuoto, Helsinki
ke 26.2.2025 | Pori
Lyhytterapeutti, intensiivitoteutus
ti 25.2.2025 | Helsinki
Koulutus antaa tiedot ja konkreettiset käytännön taidot turvalliseen ja vaikuttavaan lyhytterapeuttiseen ja psykososiaaliseen työhön usealla eri hyvinvointipalvelualalla. Pätevöidyt ratkaisukeskeisen lyhytterapian ammattilaiseksi.
Koulutuksessa saat:
- laaja-alaiset ongelmanratkaisutaidot
- lisävalmiuksia esihenkilötyöhön ja johtamiseen
- uusia näkökulmia moniammatilliseen yhteistyöhön
- työhyvinvointia palvelevia menetelmiä
- vaikuttavia välineitä sekä oman työn kehittämiseen että oman elämäsi johtamiseen
- vahvan työnohjauksellisen tuen ammattitaitosi kehittymiselle
Lähiopetuspäivät:
- Teoria- ja menetelmäopinnot
- Menetelmätyönohjaus
- Asiakastyön työnohjaus
- Koulutusterapia
- Opintopiiri- ja kirjallisuustehtävien purku
- Menetelmien arkiharjoittelu
- Terapeuttisen asiakastyön harjoittelu
- Oppimista tukeva kirjallisuus ja muut tehtävät
- Opintopiiritapaamiset
- Pienryhmätyönohjaus
Itsenäinen opiskelu ja harjoittelu:
- Menetelmien arkiharjoittelu
- Terapeuttisen asiakastyön harjoittelu
- Oppimista tukeva kirjallisuus ja muut tehtävät
- Opintopiiritapaamiset
Vieralijat
Asiantuntijaluennoitsijat edustavat psykologian, sosiaalipsykologian, lääketieteen, psykiatrian, mielenterveystyön ja muiden psykoterapeuttiseen työhön ja tutkimukseen liittyvien alojen asiantuntijuutta.
Kansainvälisenä asiantuntijakouluttajana toimii John Henden: BA (Hons), Dip. Couns., MBACP, FRSA, Solution Focused Psychotherapy Trainer (UK)
Koulutus on suunniteltu suoritettavaksi työn ohessa.
Kaksivuotinen taitopainotteinen 60 opintopisteen kokonaisuus sisältää menetelmien teoreettiset perusteet ja myös psykoterapeuttikoulutuksen edellyttämät lisäopinnot 30 op.
Hinta 4800 euroa (sis. alv)
Ratkaisukeskeiseksi lyhytterapeutiksi voi opiskella myös puolitoistavuotta kestävässä intensiiviryhmässä, jos olet jo opiskellut tarvittavan määrän psykologisia tai psykiatrisia opintoja.
Hinta on 3600 euroa (sis. alv)
Molemmissa opiskelu jakautuu opintopäiviin, asiakasharjoitteluun, koulutustyönohjaukseen pienryhmissä, yhteistoiminnalliseen ryhmätyöskentelyyn, itsenäisesti toteutettaviin kirjatehtäviin sekä lopputyön kirjoittamiseen.
Osaamislähtöinen pedagogiikka varmistaa molemmissa ohjelmissa, että sinusta tulee vahva lyhytterapeuttisen työtavan osaaja. HPI:n koulutuksen erityispiirteenä on myös integratiivisuus, joka tarkoittaa, että ratkaisu- ja voimavarakeskeisten menetelmien lisäksi opit käyttämään myös kognitiivisen, perheterapian ja hahmoterapian sovelluksia.
Näin monipuolista koulutuskokonaisuutta lyhytterapian saralta et löydä mistään muualta.
Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti 60 op
Kliiniset ja menetelmäopinnot 30 op.
Psykoterapeuttikoulutuksen edellyttämät lisäopinnot 30 op.
Hinta on 4800 euroa (sis. alv)
Koulutusohjelma:
- 24 seminaaripäivää noin kerran kuukaudessa
- 108 tuntia terapeuttisen asiakastyön harjoittelua
- Pari- ja pienryhmätyöskentelyt
- Koulutuksessa opittujen työtapojen taitoharjoittelu
- Seminaaripäivien aikana tehtävä työnohjaus
- Ratkaisukeskeisiä valmiuksia palveleva kirjallisuus
- Ohjeistetut välitehtävät
- Henkilökohtaisen itsensä kehittämisen projekti
- Lopputyö
Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti 40+20=60 op
Kliiniset ja menetelmäopinnot 40 op.
Hyväksiluettavia psykiatrian, psykoterapeuttisten valmiuksien ja/tai psykologian opintoja 20 op.
Edellytyksenä koulutukseen osallistumiselle ovat aikaisemmin suoritetut psykoterapeuttikoulutuksen edellyttämät lisäopinnot (30 op) tai psykologian korkeakoulutasoiset opinnot (25 op). Näistä opinnoista hyväksiluetaan yhteensä 20 opintopistettä. Hyväksiluettavien opintojen soveltuvuus arvioidaan tapauskohtaisesti.
Erona on psykologisten opintojen osuus, jotka opiskelijaksi hyväksytty on suorittanut jo ennen koulutuksen alkua.
Koulutusohjelma
- 16 seminaaripäivää noin kerran kuukaudessa
- 100 tuntia terapeuttisen asiakastyön harjoittelua
- Pari- ja pienryhmätyöskentelyt
- Koulutuksessa opittujen työtapojen taitoharjoittelu
- Seminaaripäivien aikana tehtävä työnohjaus
- Ratkaisukeskeisiä valmiuksia palveleva kirjallisuus
- Ohjeistetut välitehtävät
- Henkilökohtaisen itsensä kehittämisen projekti
- ahdistustuneisuushäiriöt
- masennus
- itsemurhariski
- addiktiot
- kriisit
- traumat
- lasten, nuorten ja perheiden ongelmat
- fobiat
- suhdeongelmat
- Lopputyö
Laajennetut menetelmäopinnot
Ratkaisukeskeiset työskentelytavat asiakkaan tukemiseksi mm. seuraavanlaisissa mielenterveyden haasteissa:
- ahdistustuneisuushäiriöt
- masennus
- itsemurhariski
- addiktiot
- kriisit
- traumat
- lasten, nuorten ja perheiden ongelmat
- fobiat
- suhdeongelmat
Osaamisesta
Osaamislähtöinen koulutusohjelma varmistaa, että sinusta tulee vahva lyhytterapeuttisen työtavan osaaja. HPI:n koulutuksen erityispiirteenä on integratiivisuus, joka tarkoittaa, että ratkaisu- ja voimavarakeskeisten menetelmien lisäksi opit käyttämään myös kognitiivisen, perheterapian ja hahmoterapian sovelluksia.
Ratkaisukeskeisyyden periaatteiden ja oppimistavoitteiden mukaisesti koulutus rakentuu yhteistoiminnallisen ja yhteisöllisen oppimisen pedagogiikan perustalle. Koulutus perustuu vahvasti osallistavan oppimisen menetelmiin, jotka on kehitetty ja muokattu yhteisöllisen sekä yhteistoiminnallisen oppimisen pedagogiikasta.
Koulutuksen teoriat ja menetelmät on jaksotettu niin, että opiskelija saa systemaattisen kokemusperäisen ymmärryksen ratkaisukeskeisten menetelmien soveltamisesta omaan asiakastyöhönsä.
Ratkaisu- ja voimavarakeskeisessä terapiassa ihmisten ongelmat nähdään systeemisinä ja sosiaalisesti rakentuneina, jolloin ratkaisutkin ovat ainutkertaisia ja tilannekohtaisia. Terapeutin rooli on mm. toimia fasilitaattorina asiakkaan sosiaalisen todellisuuden uudelleenrakentumisessa.
Asiantuntijakeskeisesti luokiteltujen ongelmien ja standardisoitujen ratkaisujen sijaan koulutuksessa käytetään opiskelijakeskeistä lähestymistapaa, joka läpi koulutuksen haastaa ja vahvistaa reflektoinnin taitoja metakognitiivisia kykyjä.
Tämä on oleellisesti erilainen ajattelutapa sen lähestymistavan kanssa, jonka mukaan terapeutti voi ”tietää” oikeat terapeuttiset interventiot asiakkaan tiettyihin ongelmiin. Ratkaisu- ja voimavarakeskeisellä terapeutilla on näin ollen vastuu turvallisen ja toimivan työskentelyprosessin ylläpitämisestä, ja asiakkaalla taas on auktoriteetti ja asiantuntijuus arvojen, valintojen ja ”toimivien keinojen” tai ratkaisujen osalta.
Ratkaisukeskeinen koulutuspedagogiikka on oppimisen ja opettamisen lähestymistapa, joka keskittyy ratkaisujen löytämiseen ongelmien sijaan. Tämä pedagogiikka perustuu seuraaviin periaatteisiin ja käytäntöihin:
- Opiskelija keskiössä: Ratkaisukeskeisessä pedagogiikassa opiskelija on aktiivinen toimija omassa oppimisprosessissaan. Opiskelijan aiemmat kokemukset, vahvuudet ja tavoitteet ohjaavat oppimista.
- Yhteistoiminnallinen oppiminen: Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Yhteisöllinen oppiminen ja vertaistuki ovat keskeisiä elementtejä, ja opiskelijat hyötyvät toistensa kokemuksista ja näkökulmista.
- Positiivinen ja kannustava ympäristö: Oppimisympäristö pyritään rakentamaan kannustavaksi ja positiiviseksi, jotta opiskelijat kokevat olonsa turvalliseksi ja motivoituneeksi. Keskiössä on luottamus opiskelijan kykyihin ja potentiaaliin.
- Tavoitteellisuus: Oppimisprosessissa keskitytään selkeästi määriteltyihin tavoitteisiin. Kouluttajan tehtävänä on tukea opiskelijoita heidän keittymisessään.
- Reflektiivisyys: Opiskelijaa rohkaistaan reflektoimaan omaa oppimistaan ja kehitystään. Tämä reflektiivinen lähestymistapa auttaa opiskelijoita tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa.
- Ratkaisukeskeiset menetelmät: Opetuksessa käytetään menetelmiä, jotka auttavat opiskelijoita löytämään konkreettisia ratkaisuja ja soveltamaan oppimaansa käytännön tilanteissa.
- Kokonaisvaltainen lähestymistapa: Ratkaisukeskeinen pedagogiikka huomioi opiskelijan koko elämänpiirin. Oppiminen ei rajoitu pelkästään koulutuksen aikana tapahtuvaan toimintaan, vaan se ulottuu opiskelijan arkeen ja työelämään.
- Metakognitiiviset taidot: Opiskelijoita kannustetaan kehittämään metakognitiivisia taitojaan, kuten itsesäätelyä, itsearviointia ja strategioiden valintaa. Näiden taitojen avulla opiskelijat voivat hallita omaa oppimistaan paremmin.
Joustavuus ja yksilöllisyys
Ratkaisukeskeinen pedagogiikka on joustavaa ja mukautuu opiaskelijan tarpeisiin ja elämäntilanteisiin. Yksilölliset oppimispolut ja -ratkaisut ovat keskeisiä.
Ratkaisukeskeinen koulutuspedagogiikka tarjoaa monipuolisia työkaluja ja menetelmiä, jotka tukevat opiskelijoiden itseohjautuvuutta, motivaatiota ja käytännön osaamista. Se edistää myönteistä oppimiskokemusta ja auttaa opiskelijtoia saavuttamaan heidän henkilökohtaiset ja ammatilliset tavoitteensa.
- Metakognitiiviset taidot: Opiskelijoita kannustetaan kehittämään metakognitiivisia taitojaan, kuten itsesäätelyä, itsearviointia ja strategioiden valintaa. Näiden taitojen avulla opiskelijat voivat hallita omaa oppimistaan paremmin.
Opetukselliset ja opinnolliset tavoitteet kaikissa työnohjauksen muodoissa
- omien yllykkeiden ja pidäkkeiden tarkkailuun harjaannuttaminen
- harjaantuminen oman työskentelyn reflektointiin sekä reflektiivisen taidon kehittäminen
- harjaantuminen oman työskentelyn sanoittamiseen
- eri vaihtoehtojen ja näkökulmien tuottaminen ja saaminen omaan asiakastyöhön
- sekä kouluttajilta että muilta opiskelijoilta saatujen näkökulmien hyödyntäminen omiin työskentelytapoihin ja -tottumuksiin
- kuuntelun ja arvioinnin taitojen kehityksen tukeminen
- harjaantuminen asiakastyön moniäänisyyden huomioimiseen
- menetelmällisen osaamisen varmistaminen
- metatasoisen tarkastelun kehittäminen
- oman työnohjauksen tarpeen tarkkailun ja arvioimisen taitojen edistäminen
Kliiniset tavoitteet prosessi- ja substanssityönohjauksessa
- tuottaa ja saada vaihtoehtoja ja näkökulmia omaan ajankohtaiseen asiakastyöhön
- tarjota mahdollisuus hyödyntää tapauskohtaista menetelmätyönohjausta
- tarjota mahdollisuus tapauskonsultaatioon
Koulutustyönohjaus toimii jatkuvana näyttönä opiskelijan kehittymisestä seuraavilla alueilla:
- kyvystä hyödyntää työnohjausta ja muuta palautetta
- ammatillisesta avoimuudesta, avoimesta ja ammattimaisen kriittisestä suhtautumisesta oman työskentelyn läpinäkyvyyteen ja kriittiseen itsearviointiin
- reflektiivisestä taidosta: sanoittamisen taito, reaktiot, yllykkeet, tuntemukset, ajatukset, konkreettiset puheteot
- deklaratiivisesta taidosta: arvioinnin, hoitoperusteiden jne. kommunikoinnille välttämättömät analyysin ja perustelun taidot
Menetelmätyönohjaus painottuu erityisesti ensimmäiselle lukukaudelle. Fokuksena on sen varmistaminen, että opiskelijalla on tarvittava tieto ja taito lyhytterapeuttisten menetelmien soveltamiseksi käytäntöön.
Tapaustyönohjaus toteutuu pääosin toisesta lukukaudesta eteenpäin, lyhytterapeuttisen asiakastyön käynnistyttyä ja varmistaa, että opiskelijalla on taidot suoriutua asiakas- ja tilannekohtaisesti.
Opinnolliset tavoitteet kaikissa koulutusterapian muodoissa
Koulutusterapian prosessiin osallistuminen osoittaa opiskelijan kehittyvän seuraavilla alueilla:
- terapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan hyödyntäminen
- itsetuntemus- ja empatiakyky (reflektio- ja mentalisaatiokyky)
- avoin ja kriittinen suhtautuminen omaan persoonallisuuteen ja tottumuksiin
- ratkaisukeskeisen terapeutin identiteetti
- ymmärrys omista kehitystarpeista
- ratkaisukeskeisen terapian teorioiden ja käytänteiden ymmärtäminen ja soveltaminen käytäntöön
- pätevyys ratkaisukeskeiseen asiakastyöhön
- ymmärrys istunnon onnistumisista ja kehityskohteista
- terapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan hyödyntäminen
- itsetuntemus- ja empatiakyky (reflektio- ja mentalisaatiokyky)
- henkilökohtainen kasvu, reflektointi ja käytänteiden hallinta
- itsetuntemus- ja empatiakyky (reflektio- ja mentalisaatiokyky)
- potilasturvallisuuteen liittyvien omien yllykkeiden ja pidäkkeiden ohjeistettu tutkiminen kouluttajan ohjauksessa
- tuottaa ja saada vaihtoehtoja ja näkökulmia omaan erityislaatuun ihmisenä ja terapeuttina
- varustaa terapeuttisen työn moninaisuuden ja kuormituksen kohtaamiseen
- sijaistraumatisoitumisen ennaltaehkäisyavoin ja itsekriittinen suhtautuminen asiakastyön työnohjaukseen terapeutin voimaantumisen ja hyvinvoinnin edistäminen
- henkilökohtainen kasvu, reflektointi ja käytänteiden hallinta
Koulutusterapian prosessiin osallistuminen on opiskelijan jatkuva näyttö
Koulutusterapian prosessiin osallistuminen varmistaa opiskelijan kehittymisen seuraavilla alueilla:
terapeuttisen ohjauksen ja neuvonnan hyödyntäminen
itsetuntemus- ja empatiakyky (reflektio- ja mentalisaatiokyky)
ratkaisukeskeisen terapeutin identiteetti
ymmärrys omista kehitystarpeista
ratkaisukeskeisen terapian teorioiden ja käytänteiden kokemuksellinen ymmärtäminen
ymmärrys istunnon onnistumisista ja kehityskohteista
henkilökohtainen kasvu, reflektointi ja käytänteiden hallinta
avoin ja kriittinen suhtautuminen omaan persoonallisuuteen ja tottumuksiin
avoin ja itsekriittinen suhtautuminen asiakastyön työnohjaukseen
sisältöä
Koulutuksen teoriat ja menetelmät on jaksotettu niin, että opiskelija saa systemaattisen kokemusperäisen ymmärryksen ratkaisukeskeisten menetelmien soveltamisesta sekä itseen että asiakastyöhönsä.
Työtavat
- teorioiden soveltaminen käytännön asiakastyöhön
- deklaratiivinen taito; esimerkiksi valmius hoitotiimissä esitellä ja perustella suuntauksen mukaisia työtapoja
- opintopiiritehtävät
- kirjallisuustehtävät
- opetuskeskustelut
- alaa koskevat artikkelit ja videot
Koulutuksen laadusta kertoo myös valmistuneiden opiskelijoiden koulutuksistamme antamat korkeat arvosanat ollen 8-9,5 välillä.
Lyhytterapeuttikoulutuksistamme valmistuneet ovat huomanneet tällaisia muutoksia sekä omassa että asiakkaiden elämässä
- elämänhallinnan lisääntyminen
- vahvat lyhytterapeuttiset taidot
- toivon lisääntyminen
- kiitollisuuden ja ilon lisääntyminen
- tulevaisuususkon vahvistuminen
- uusien näkökulmien avautuminen
- omien arvojen kirkastuminen
- pystyvyyden kokemuksen kasvaminen
- muutosmahdollisuuksien havaitseminen
- hyvinvoinnin lisääntyminen useilla elämän osa-alueilla
- merkityksellisyyden kokemuksen syntyminen
- oman toimijuuden löytyminen
- uusien mahdollisuuksien avautuminen urapolulla
- itsemyötätunnon lisääntyminen
Katso tästä, mitä muutoksia valmistuneet opiskelijat saavat aikaan
Mistä HPI:n kaikkia koulutuksia erityisesti kiitetään
- ”monipuolisesti ja pedagogisesti taitavasti suunniteltu”
- ”koko elämä muuttui opiskelun aikana isosti positiiviseen suuntaan”
- ”tulin kohdatuksi, kuulluksi ja hyväksytyksi omana itsenäni”
- ”luottamuksellisuus ja vaitiolovelvollisuus loivat turvallisen yhteishengen opintoryhmään”
Koulutus on luonteeltaan täydennyskoulutusta ja siksi edellytämme lyhytterapeuttikoulutuksiin hakeutuvalta vähintään ammatillista pohjakoulutusta. Opiskelijavalinnassa painotamme korkeakoulututkintoja, mutta arvioimme kuitenkin jokaisen hakijan yksilöllisesti huomioimalla hakijan aikaisemman työkokemuksen sekä henkilökohtaisen soveltuvuuden alalle.
Koulutukseemme voi hakeutua eri alojen pohjakoulutuksilla, sillä pedagogiikkamme ytimessä on moniammatillisten opiskelijaryhmien tuoma laaja ja rikas kokemustausta. Koulutuksissamme on opiskelijoita monipuolisesti sosiaali- ja terveys, kasvatus-, kulttuuri- sekä kaupallisiltakin aloilta.
Mikäli olet epävarma hakukelpoisuudestasi, ole rohkeasti yhteydessä opintotoimistoon tai koulutusjohtajaa. He auttavat asiassa mielellään.
Kyse ei ole psykoterapeuttikoulutuksesta. Valmistuttuasi voit käyttää nimikettä Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti.
Lyhytterapeuttikoulutuksen hinta on 4800 euroa (sis. alv).
Lyhytterapeutti, intensiivikoulutuksen hinta on 3600 euroa (sis. alv.)
Hinta kattaa kaikki koulutuksen olennaiset kulut: opetuksen ja luentomateriaalit. Osallistujat maksavat itse omat matka-, ruoka- ym. kulunsa sekä satunnaiset kirjahankinnat.
Koulutusmaksun voi maksaa kerralla etukäteen, puolivuosittain tai kuukausittain, jolloin laskuun lisätään viiden euron käsittelymaksu.
Helsingin Psykoterapiainstituutti (HPI) on vuonna 2006 perustettu suomalainen oppilaitos, joka kouluttaa ratkaisukeskeisen työtavan asiantuntijoita.
Koulutusjohtajana toimii Arja Pihlaja.
HPI:n koulutuskeskus sijaitsee Helsingin Vallilassa.
Koulutuksistamme on valmistunut jo 32 lyhytterapeuttiryhmää ja kaiken kaikkiaan HPI:n koulutuksista on valmistunut jo 3000 ratkaisukeskeistä asiantuntijaa.
Tärkeimpiä koulutuspalveluitamme ovat:
- Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti 60 op (30+30)
- Lyhytterapeuttikoulutus intensiivi 60 op (20+40)
- Ratkaisukeskeinen työnohjaaja 60 op
- Ratkaisukeskeinen työyhteisösovittelun asiantuntija 30 op
- Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja 30 op
Koulutuksiimme on jatkuva haku.
Kouluttajat
Yhteystiedot ja lisätietoja
HPI:n koulutustilat sijaitsevat hyvien kulkuyhteyksien päässä Helsingin Vallilassa, Lemuntie 7A 4krs, 00510 Helsinki.
Koulutusjohtaja Arja Pihlaja
arja.pihlaja@hpi.fi
Opintotoimisto ja koulutusneuvoja
opintotoimisto@hpi.fi
p. 045 1212 321
Laskutus ja opintomaksut
talous@hpi.fi
p. 045 605 8393
Muutostakuu! Hae rohkeasti mukaan matkalle, joka muuttaa elämääsi ja ajatteluasi.
Lukuvuoden 2025-2026 päivät:
to 20.3.2025
to 17.4.2025
pe 23.5.2025
ti 5.8.2025
ti 9.9.2025
ke 8.10.2025
ke 5.11.2025
ti 9.12.2025
ti13.1.2026
ti 10.2.2026
ke 18.3.2026
ke 22.4.2026
to 23.4.2026
ke 27.5.2026
Koulutus sisältää yhteensä 24 koulutuspäivää, joista puolet toteutetaan lähiopetuksena ja puolet etänä.
Lähiopetus järjestetään Helsingin Vallilassa, osoitteessa Lemuntie 7A, 4. krs.
Koulutuspäivät ovat arkisin klo 9–16:30 välillä.
Hakeminen
Voit hakea koulutukseen täyttämällä hakulomakkeen. Olemme yhteydessä sinuun muutaman arkipäivän kuluttua hakemuksen jättämisestä.
Hakijat kutsutaan pari tuntia kestävään vuorovaikutteiseen ryhmähaastatteluun, jossa saa myös lisätietoa koulutuksesta. Hakemus muuttuu sitovaksi, vasta koulutuspäätöksen ja harkinta-ajan jälkeen.