Tule mukaan muuttamaan omaa ja muiden työelämää

Seuraava koulutus alkaa 1.4.2025 - paikat täytetään nyt!

Kehity ratkaisukeskeiseksi työnohjaajaksi!

Opiskele työnohjaajaksi HPI:n voimaannuttavassa koulutusohjelmassa ja edistä uudenlaista työ- ja vuorovaikutuskulttuuria. Tämä koulutus tarjoaa sinulle sekä teoreettiset että käytännön valmiudet toimia työnohjaajana, joka auttaa yksilöitä ja tiimejä selkeyttämään tavoitteitaan, ratkaisemaan haasteitaan ja parantamaan työhyvinvointiaan.

Työnohjauksen on tutkittu lisäävän työhyvinvointia ja työn laatua.

Pätevöidyt Suomen työnohjaajat ry:n standardin mukaiseksi työnohjaajaksi.

Alkavat ryhmät

Ratkaisukeskeinen työnohjaaja, 60 op, 1.4.2025, Helsinki

ti 1.4.2025
to 8.5.2025
ti 3.6.2025
ke 4.6.2025
ma 11.8.2025
ma 15.9.2025
ti 16.9.2025
to 30.10.2025
ke 26.11.2025
ma 15.12.2025

  • Ratkaisukeskeinen lähestymistapa: Opit käytännönläheisiä menetelmiä, joilla edistät yksilöiden ja yhteisöjen hyvinvointia, vuorovaikutusta ja tavoitteiden saavuttamista.
  • Monipuolinen oppimismalli: Yhdistämme teoriaa, taitotyöskentelyä ja yhteistoiminnallista oppimista, mikä tekee koulutuksesta käytännönläheisen ja inspiroivan.
  • Käytännön sovellukset: Koulutus antaa valmiudet toimia työnohjaajana omassa työssä, yrittäjänä tai tiimin kehittäjänä.
  • Laadukas sisältö: Koulutus täyttää Suomen Työnohjaajat ry:n (STOry) kriteerit ja antaa pätevyyden toimia työnohjaajana useimmissa hankintakilpailutuksissa.
  • Inspiroiva oppimisympäristö: Opiskelet moniammatillisessa ryhmässä kokeneiden kouluttajien ohjauksessa.

Koulutuskokonaisuus 60 op tuottaa yleisesti hyväksytyn työnohjaajan pätevyyden ja kelpoisuuden useimpiin työnohjauksien hankintakilpailutuksiin. Koulutus on Suomen työnohjaajat ry:n vaatimusten mukainen.

Työnohjaaja on ammatillisen pohdinnan asiantuntija, joka auttaa työntekijöitä ja työyhteisöjä tutkimaan, arvioimaan ja kehittämään omaa työtään, roolejaan ja toimintatapojaan. Työnohjaus tukee myös työn kuormittavuuden säätelyä, henkilökohtaista kasvua ja työssä oppimista.

  • Työnohjaaja tarjoaa turvallisen tilan jäsentää työhön, työyhteisöön ja omiin kokemuksiin liittyviä kysymyksiä, tunteita ja haasteita.
  • Työnohjaajan tavoitteena on tukea ohjattavan työssäjaksamista, luovuutta ja ajattelun selkeyttä sekä edistää ammatillista kasvua.
  • Työnohjaaja keskittyy erityisesti siihen, että ohjattava tunnistaa työnsä rajat, vahvuudet ja kehittämiskohteet.

HPI:n työnohjaajakoulutus kehittää monipuolisesti ammatillisia valmiuksiasi. Työnohjaajaksi valmistuminen tuo mukanaan seuraavia hyötyjä:

  • Laaja-alaiset ongelmanratkaisutaidot
  • Lisävalmiuksia esihenkilötyöhön ja johdon työnohjaukseen
  • Uusia näkökulmia moniammatilliseen yhteistyöhön
  • Työhyvinvointia palvelevia menetelmiä
  • Vaikuttavia välineitä sekä oman työn kehittämiseen että oman elämän johtamiseen
  • Parempi stressinhallinta
  • Ammatti-identiteetin vahvistuminen
  • Vahva työnohjauksellinen tuki oman ammattitaidon kehittymiselle
  • Valmiudet toimia työnohjaajana, joka ymmärtää ihmisen psyykkisen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen lainalaisuuksia
  • Tekniset ja reflektiiviset ammatillisen kehittymisen valmiudet
  • Taito edistää työyhteisöjen tavoitteellista yhteistyötä ja hyvinvointia.

Koulutuksen rakenne yhdistää teoriaa, käytäntöä ja itsenäistä oppimista:

  • Lähiopetuspäivät (30 kpl, joista 8 etänä): Teoriaopetusta, taitotyöskentelyä ja koulutustyönohjausta.
  • Menetelmien arkiharjoittelu: Koulutuksen työvälineiden harjoittelua. Asiakkaat voivat olla myös lähipiiristä.
  • Työnohjausharjoittelu: Ohjattua ja dokumentoitua harjoittelua koulutuksessa laaditun suunnitelman mukaan. Opiskelijat saavat tukea harjoitusasiakkaiden hankkimiseen.
  • Työnohjauksen työnohjaus: Kouluttajan ohjaamalla pienryhmämuotoisella työnohjauksella varmistetaan taitojen sisäistäminen.
  • Yhteistoiminnallinen opintopiirityöskentely: Teorian soveltamista käytäntöön ja ryhmän osaamisen hyödyntämistä.
  • Itsenäinen työskentely: oppimista tukevat kirjallisuustehtävät ja lopputyö Moodle -verkko-oppimisympäristössä.
  • Vieralijat: Asiantuntijaluennoitsijat edustavat psykologian, sosiaalipsykologian ja muiden johtamiseen ja esimietyöhön liittyvien alojen asiantuntijuutta.

Koulutus sopii erityisen hyvin suoritettavaksi työn ohessa, ja seminaaripäivät järjestetään 1–2 päivän jaksoissa 4–6 viikon välein.

Ratkaisukeskeisyyden periaatteiden ja oppimistavoitteiden mukaisesti koulutus rakentuu yhteistoiminnallisen ja yhteisöllisen oppimisen pedagogiikan perustalle. Koulutus perustuu vahvasti osallistavan oppimisen menetelmiin, jotka on kehitetty ja muokattu yhteisöllisen sekä yhteistoiminnallisen oppimisen pedagogiikasta.

Opetuksessa hyödynnetään systemaattisesti jaksotettuja teoria- ja menetelmäkokonaisuuksia, jotka tarjoavat opiskelijoille kokemuspohjaisen ymmärryksen ratkaisukeskeisten menetelmien soveltamisesta asiakastyössä.

Ratkaisukeskeisessä työnohjauksessa ihmisten ja yhteisöjen ongelmat nähdään systeemisinä ja sosiaalisesti rakentuneina, jolloin ratkaisutkin ovat ainutkertaisia ja tilannekohtaisia. Koulutusprosessi antaa välineet tukea yksilön tai ryhmän sosiaalisen todellisuuden ja mahdollisuuksien uudelleenrakentumisessa.

Asiantuntijakeskeisesti luokiteltujen ongelmien ja standardisoitujen ratkaisujen sijaan koulutuksessa käytetään opiskelijalähtöistä lähestymistapaa, joka läpi koulutuksen haastaa ja vahvistaa reflektoinnin taitoja metakognitiivisia kykyjä.

Tämä on oleellisesti erilainen ajattelutapa sen lähestymistavan kanssa, jonka mukaan työnohjaaja tai konsultti voi ”tietää” oikeat interventiot asiakkaan tiettyihin ongelmiin.

Ratkaisukeskeinen työnohjaaja vastaa turvallisen ja toimivan työskentelyprosessin ylläpitämisestä ja siinä prosessissa hän nostaa esille asiakkaan asiantuntijuuden, arvot, valinnat ja uudet ratkaisumahdollisuudet.

Ratkaisukeskeinen koulutuspedagogiikka on oppimisen ja opettamisen lähestymistapa, joka keskittyy ratkaisujen löytämiseen ongelmien sijaan. Tämä pedagogiikka perustuu seuraaviin periaatteisiin ja käytäntöihin:

  • Tavoitteellisuus: Oppimisprosessissa keskitytään selkeästi määriteltyihin tavoitteisiin kouluttajan tukemana.
  • Opiskelija keskiössä: Ratkaisukeskeisessä pedagogiikassa opiskelija on aktiivinen toimija omassa oppimisprosessissaan. Opiskelijan aiemmat kokemukset ja vahvuudet hyödynnetään systemaattisesti.
  • Yhteistoiminnallinen oppiminen: Oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Yhteisöllinen oppiminen ja vertaistuki ovat keskeisiä elementtejä, ja opiskelijat hyötyvät toistensa kokemuksista ja näkökulmista.
  • Positiivinen ja kannustava ympäristö: Oppimisympäristö rakennetaan kannustavaksi ja positiiviseksi, jotta opiskelijat kokevat olonsa turvalliseksi ja motivoituneeksi. Keskiössä on luottamus opiskelijan kykyihin ja potentiaaliin.
  • Reflektiivisyys: Opiskelijaa rohkaistaan reflektoimaan omaa oppimistaan ja kehitystään. Tämä reflektiivinen lähestymistapa auttaa opiskelijoita tunnistamaan omat vahvuutensa ja kehittämisalueensa.
  • Ratkaisukeskeiset menetelmät: Opetuksessa käytetään menetelmiä, jotka auttavat opiskelijoita löytämään konkreettisia ratkaisuja ja soveltamaan oppimaansa ainutkertaisissa käytännön tilanteissa.
  • Kokonaisvaltainen lähestymistapa: Oppiminen ei rajoitu pelkästään koulutuksen aikana tapahtuvaan toimintaan, vaan se ulottuu opiskelijan arkeen ja työelämään.
  • Metakognitiiviset taidot: Opiskelijoita kannustetaan kehittämään metakognitiivisia taitojaan, kuten itsesäätelyä, itsearviointia ja strategioiden valintaa.

Opetukselliset ja opinnolliset tavoitteet kaikissa työnohjauksen muodoissa

  • omien yllykkeiden ja pidäkkeiden tarkkailuun harjaantuminen, reflektiivisen taidon kehittäminen ja oman työskentelyn sanoittaminen
  • sekä kouluttajilta että muilta opiskelijoilta saatujen eri näkökulmien hyödyntäminen
  • harjaantuminen asiakastyön moniäänisyyden huomioimiseen
  • menetelmällisen osaamisen varmistaminen
  • metatasoisen tarkastelun kehittäminen
  • oman työnohjauksen tarpeen tunnistaminen

Koulutustyönohjaus toimii jatkuvana näyttönä opiskelijan kehittymisestä seuraavilla alueilla:

  • kyvystä hyödyntää työnohjausta ja muuta palautetta
  • kyvystä hyödyntää koulutuksen ja kirjallisuuden teoriaa
  • avoimesta ja ammattimaisesta suhtautumisesta oman työskentelyn läpinäkyvyyteen ja kriittiseen itsearviointiin
  • reflektiivisestä taidosta: sanoittamisen taito, reaktiot, yllykkeet, tuntemukset, ajatukset, konkreettiset puheteot
  • deklaratiivisesta taidosta: arvioinnin, strategisten perusteiden jne. kommunikoinnille välttämättömät analyysin ja perustelun taidot

Koulutuksen teoriat ja menetelmät on jaksotettu niin, että opiskelija saa systemaattisen kokemusperäisen ymmärryksen ratkaisukeskeisten menetelmien soveltamisesta sekä itseen että asiakastyöhönsä.

Työtavat:

  • teorioiden soveltaminen käytännön asiakastyöhön
  • deklaratiivinen taito; esimerkiksi valmius suunnittelukokouksissa tai hoitotiimissä esitellä ja perustella suuntauksen mukaisia työtapoja
  • opintopiiritehtävät
  • kirjallisuustehtävät
  • opetuskeskustelut
  • alaa koskevat artikkelit ja videot

Työnohjausta käytetään perinteisesti sosiaali-, terveydenhuolto- ja kasvatusalan työpaikoilla, mutta sen käyttö yritysmaailmassa on lisääntynyt. Työnohjaajakoulutus on tarkoitettu erityisesti:

  • Henkilöstön kehittäjille, esihenkilöille ja valmentajille.
  • Asiakastyötä tekeville, jotka haluavat kehittää omaa osaamistaan ja vuorovaikutustaitojaan.
  • Niille, jotka haluavat toimia työnohjaajina omassa työssään, yrittäjinä tai kehittämistyön asiantuntijoina.

Suomen työnohjaajat ry:n (STOry) suositusten mukaan työnohjaajakoulutukseen hakeutuvalta edellytetään:

  • Kokemusta työnohjauksesta tai sitä vastaavasta ohjauksellisesta prosessista sekä
  • Ammatillista koulutusta ja tutkinnon jälkeistä työkokemusta vähintään 5 vuotta (alaa, jolta tutkinto tai työkokemus on, ei ole määritelty)
  • Koulutuksen hinta: 5800 € (sis. alv 25,5 %).
  • Maksutavat: Kaksivuotisen koulutuksen voit maksaa kolmella eri tavalla valintasi mukaan:
  • 20 kuukausierää à 295, sis.5 € laskutuslisä
  • lukukausittain 4 x 1450 €
  • kertasuorituksena 5600 €, sis. 200 euron maksutapa-alennus
  • Keskeytysturva: Opiskelun estävän pitkäaikaisen työkyvyttömyyden sattuessa opiskelija voi hakea vapautusta jäljellä olevista maksuista tai palautusta etukäteen maksetuista maksuista seuraavasta kalenterikuukaudesta lukien. Hakemukseen tulee liittää lääkärintodistus ja asiaa koskevat Kelan päätökset.
  • Työttömyysvakuus: Työttömyyden tai muun poikkeuksellisen taloudellisen haasteen sattuessa opiskelijan tulee olla yhteydessä HPI:n toimistoon esimerkiksi maksuvapaiden kuukausien sopimiseksi. Työttömyysajalta ei peritä viivästyskorkoja. Räätälöity maksuohjelma auttaa välttämään tarpeettomia kuluja ja useimmissa tapauksissa myös mahdollistaa koulutuksen jatkamisen.

Helsingin Psykoterapiainstituutti (HPI) on vuonna 2006 perustettu suomalainen oppilaitos, joka kouluttaa ratkaisukeskeisen työtavan asiantuntijoita.

Koulutusjohtajana toimii Arja Pihlaja. HPI:n koulutuskeskus sijaitsee Helsingin Vallilassa.

Koulutuksistamme on valmistunut jo yli 20 työnohjaajaryhmää ja kaiken kaikkiaan HPI:n koulutuksista on valmistunut jo 3000 ratkaisukeskeistä asiantuntijaa.

Tärkeimpiä koulutuspalveluitamme ovat:

  • Ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti 60 op (30+30)
  • Lyhytterapeuttikoulutus intensiivi 60 op (20+40)
  • Ratkaisukeskeinen työnohjaaja 60 op
  • Ratkaisukeskeinen työyhteisösovittelun asiantuntija 30 op
  • Ratkaisukeskeinen neuropsykiatrinen valmentaja 30 op

Kouluttajat

Hae mukaan!

Hakeminen

Voit hakea koulutukseen täyttämällä hakulomakkeen. Olemme yhteydessä sinuun muutaman arkipäivän kuluttua hakemuksen jättämisestä. 

Hakijat kutsutaan pari tuntia kestävään vuorovaikutteiseen ryhmähaastatteluun, jossa saa myös lisätietoa koulutuksesta. Hakemus muuttuu sitovaksi, vasta koulutuspäätöksen ja harkinta-ajan jälkeen. 

Lisätiedot:
📞 045 121 2321
✉️ opintotoimisto@hpi.fi
Lemuntie 7 A, 00510 Helsinki.

Lue lisää:
Opiskelijoidemme muutostarinat