212021touko
Karatessa ja ratkaisukeskeisyydessä on paljon samaa

Kouluttaja Kari Muhosen sydän sykkii lasten ja nuorten mielenterveystyölle. Ennen kuin hän vuosia sitten aloitti työt Helsingin Psykoterapiainstituutissa, hän työskenteli lasten, nuorten ja perheiden parissa. Lastensuojelun erityiskysymykset tulivat tutuiksi.

– Kun keskitetään työpanoksia niille juurille, mistä syrjäytymiskehitys ja huonovointisuus voivat lähteä liikkeelle, voidaan saada paljon aikaan.

Muhonen on ilolla seurannut, kun esimerkiksi viranomaiset ovat tiivistäneet yhteistyötä lasten, nuorten ja perheiden välisessä työskentelyssä. Lastensuojeluun tullutta systeemistä työotetta hän pitää merkittävänä työtapojen muutoksena.

Ratkaisukeskeisyys voi tuoda näkökulmia siihen, mihin kannattaa kiinnittää huomiota ehkäisevässä työssä.

– Ratkaisukeskeisyys on työtapa, joka vastuuttaa ihmisiä omaan toimintaan. Ratkaisukeskeisyydessä teemme sen kunnioittavalla tavalla; emme määrää, pakota tai velvoita. Ihmiset tietävät niin paljon enemmän omasta hyvinvoinnistaan kuin yksikään työntekijä. Avaimet ovat asiakkaalla itsellään.

Muhonen hakee motivaationsa luonnosta. Maalla asuvana aikaa kuluu paljon metsätöissä ja polttopuita tehdessä. Hänelle on tärkeää omata tunne siitä, että elää sellaista elämää kuin itse haluaa sen olevan.

Muhosella on myös ruskea vyö karatessa, vaikka sittemmin hän on lopettanut vyöarvojen mukaisen harjoittelun.

– Karate on laji, jossa ei voi sanoa koskaan olevansa valmis. On motivoivaa löytää itsestään aina kehittämisen kohteita ja kasvamisen paikkoja.

Karatessa ja ratkaisukeskeisyydessä on paljon samaa. Molemmissa harjoitellaan perusmenetelmiä ennen kuin tulee hetki, jolloin näytetään, mitä osataan. Karatessa se on esimerkiksi vyökoe, ja terapiatyössä se voi olla ensimmäisen asiakkaan tapaaminen.

– Silloin kun ihminen on tasapainossa itsensä kanssa, hänellä on hyvät edellytykset niin karatessa kuin terapian tekemisessäkin.

Kari Muhonen (kasvatustieteen maisteri KM, psykoterapeutti VET, työnohjaaja STOry) toimii koulutustyön ohessa psykoterapeuttina, työnohjaajana sekä terapeuttien työnohjaajana. Helsingin Psykoterapiainstituutissa hän kouluttaa ratkaisukeskeisiä lyhytterapeutteja ja työnohjaajia.

ratkori.fi

Tutustu lyhytterapeuttikoulutukseen >>