42021touko
5 ratkaisukeskeistä kysymystä sinulle

Helsingin Psykoterapiainstituutin lyhytterapeuttikouluttajalla, psykoterapeutti Sari Luomalla on elämänfilosofia:

Aika on liian arvokasta hukattavaksi turhiin asioihin.

Suurimmat asiat ovat yksinkertaisia, mutta yritämme ohittaa ne tekemällä niistä monimutkaisia.

Elämän ei pitäisi olla selviämistä päivästä toiseen. Sen pitäisi olla sellaista, jonka kokee itselleen hyväksi. Sari kehottaa pysähtymään itsensä äärelle päivittäin ainakin kolmeksi minuutiksi ja esittämään seuraavat ratkaisukeskeiset kysymykset:

🧡 Mitä haluan?
🧡 Onko tämä se paikka, jossa on hyvä olla?
🧡 Onko se, mitä teen, minulle oikein ja hyvää?
🧡 Mitkä ovat arvoni ja toiminko niiden mukaisesti?
🧡 Mitä haluan lisää, mitä vähemmän?

Elämää kannattaa elää niin, että kuolinvuoteella ei ajattele, että elämä valui hukkaan.

Kuuntele viisasta sisintäsi.

Sinustako ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti?

Sari Luoma kuvailee ratkaisukeskeistä terapeuttia valontuojaksi, jonka tehtävä on taskulampun kanssa näyttää asiakkaalle, että katsopa tuota kohtaa. Ratkaisukeskeisyys ei ole vain viitekehys vaan tapa ajatella. Se pitää omaksua ja sisäistää, pelkkä opiskelu ei riitä. Luoma todistaa jatkuvasti terapiatyössään, miten ratkaisukeskeisyys toimii.

“Ratkaisukeskeisyys perustuu toiveikkuuteen. Se antaa toivoa ja mahdollistaa ajattelun toisella tavalla. Jos elämässä ei ole toivoa, mitä siinä sitten on? Kun elämässä tulee vastoinkäymisiä, voi rypeä itsesäälissä. Mikä näkökulma auttaisi, että tilanne olisi parempi? Näitä kysymyksiä kysyn myös itseltäni jatkuvasti.”

Helsingin Psykoterapiainstituutin suosittu ratkaisukeskeinen lyhytterapeuttikoulutus on sovellettavissa moneen eri työympäristöön ja hakijoille, jolla on vahva kiinnostus ratkaisukeskeisen terapian maailmaan.

Ratkaisukeskeisen lyhytterapeuttikoulutuksen tarkoitus on perehdyttää opiskelija ratkaisukeskeiseen teoriaan ja menetelmiin. Koulutuksessa tutustutaan ratkaisukeskeiseen viitekehykseen, filosofiaan, työskentelyprosesseihin ja työtapoihin.

Koulutus antaa tiedot ja käytännön taidot turvalliseen ja vaikuttavaan lyhytterapeuttiseen mielenterveystyöhön. Koulutukseen sisältyvät psykoterapeuttikoulutuksen edellyttämät lisäopinnot 30 op.

Helsingin Psykoterapiainstituutin ratkaisukeskeiseen lyhytterapeuttikoulutukseen ei ole muodollisia pohjakoulutusvaatimuksia. Koulutus soveltuu useille eri ammattiryhmien edustajille ja eri aloilla kouluttautuneille. Hakijan soveltuvuus arvioidaan hakemuksen ja haastattelun perusteella.

Tervetuloa opiskelemaan ratkaisukeskeisten asiantuntijoiden johdolla!

Tutustu ratkaisukeskeiseen lyhytterapeuttikoulutukseen >>

Kysy lisätietoja koulutusneuvojiltamme >>