122022touko
Erityisopettaja: Isoja onnistumisia nepsy-valmennuksella

Nepsy-valmentaja ja -kouluttaja Anniina Nieminen oppi jo nuorena, että elämässä on paljon värejä, eikä elämä ole mustavalkoista. Hänen siskollaan oli downin oireyhtymä.

Elämä kehitysvammaisen siskon kanssa opetti Niemiselle suvaitsevaisuutta, erilaisuuden ymmärtämistä ja joustavaa elämänasennetta. Jokainen on tasa-arvoinen ja jokaisella on itseisarvo ihmisenä. Nieminen myös huomasi, että jokainen oppii eri tavalla.

Parikymppisenä Nieminen työskenteli kehitysvammaohjaajana. Hän opiskeli kasvatustieteiden maisteriksi ja erityisopettajaksi ja on toiminut laaja-alaisena erityisopettajana sekä nepsy-valmentajana peruskoulussa. Hän on käytännössä nähnyt, kuinka tehokkaita ratkaisukeskeiset menetelmät ovat.

– Mieleeni on jäänyt eräs kuudennen luokan oppilas, joka oli ollut koulusta pois vuoden. Ratkaisukeskeisen nepsy-valmennuksen avulla hän alkoi käydä koulua ja lopetti lintsaamisen. Se oli iso onnistuminen.

Ratkaisukeskeisyyden avulla saadaan voimavarat ja vahvuudet näkyviin ja kiinnitetään huomio siihen, mikä toimii.

Nieminen hyödyntää ratkaisukeskeisistä menetelmistä usein asteikkoa. Sen avulla hän on voinut esimerkiksi kysyä, miten asteikolla 0-10 oppilas on pystynyt keskittymään tunnilla häiritsemättä muita. Jos vastaus on ollut 7, on mietitty, mitä oppilas on tehnyt onnistuakseen ja mikä olisi seuraava tavoite.

Pienempien koululaisten kanssa Nieminen on opetellut aamurohkeuden taitoa, jonka myötä oppilaiden on ollut helpompi olla koulussa koko päivä ja he eivät ole enää itkeneet vanhempiensa perään.

– Lapset keksivät aamurohkeudelle voimahahmonimiä, kuten puputaito tai koirataito.

Omassa elämässään Nieminen käyttää ratkaisukeskeisiä työkaluja, kun eteen tulee haastavia tilanteita. Hän saattaa miettiä, miten kuormittunut on ja miten kuormitusta saisi laskettua. Mitä hän voisi tehdä seuraavan 24 tunnin aikana, että tulisi parempi mieli ja jaksaminen lisääntyisi?

Tällä hetkellä Nieminen opettelee rajaamisen taitoa, että aikaa jäisi palautumiselle. Hän muistuttaa, että ihminen tekee joka päivä valintoja. Jokaisella on vastuu omasta kalenteristaan ja arvovalinnoistaan. Aikaa kannattaa jättää itselle tärkeisiin, palauttaviin asioihin.

– Oman kehon viestejä kannattaa kuunnella kaikilla viidellä aistilla. Mitä kokee milläkin aistilla juuri siinä hetkessä? Miltä se tuntuu kehossa? Mitä tunteita nousee pintaan?

Niemiselle parhaimpia paikkoja palautumiseen ovat metsä ja mökkimaisema järven rannalla. Luonto palauttaa hermostoa.

Tutustu nepsy-koulutukseen >>