72023kesä
Entinen pastori parantaa työhyvinvointia lyhytterapian keinoin

Lyhytterapeuttiopiskelija Patrick Tiainen on entinen seurakuntapastori ja nykyinen hätäkeskuspäivystäjä. Muutama vuosi sitten Tiainen uupui ja jätti pastorin tehtävät.

– Kannoin elämästäni asioita mukanani taakaksi asti. Ratkaisukeskeisissä lyhytterapeuttiopinnoissa olen oppinut, että menneisyys ei ole onnettomuus. Olen vapaa jatkamaan eteenpäin uuden elämän rakentamista.

Tiainen kertoo, että heti opintojen alussa tapahtui käänteen tekevä hetki. Se muutti hänen tapaansa havainnoida elämää.

– Tutkimme näkökulman vaihtamista. Mieleeni jäi lausahdus “ei se mitä tapahtuu, vaan merkitykset, joita annamme niille”. Pystyn tarkastelemaan uudessa valossa asioita, jotka ovat aiemmin näyttäytyneet menetyksinä tai epäonnistumisina. Mikään ei ole ollut turhaa, ja voin kaikkea hyödyntää ja kääntää opiksi.

Hätäkeskuspäivystäjän työ on vaativaa. Lyhytterapeuttikoulutuksesta Tiainen kaipasi työkaluja ihmisten kohtaamiseen niin työssään kuin sen ulkopuolellakin auttamisen merkeissä.

Opintojen ansiosta Tiainen on ryhtynyt parantamaan työpaikkansa työhyvinvointia. Hän haastattelee työyhteisön jäseniä heidän salatuista vahvuuksistaan, joita he käyttävät työssään. Tiainen pitää myös työhyvinvointiin liittyvää blogia työpaikkansa intranetissä.

– On paljon hiljaista tietoa ja vahvuutta, joka ei tule nähdyksi. Esimerkiksi stressinsäätelykeinoja olisi hyvä saada kaikkien tietoon.

Ratkaisukeskeisyys on vienyt Tiaisen mennessään. Hän on päättänyt soveltaa oppeja ensin omaan elämäänsä ennen kuin voi koko sydämestään tarjota niitä toiselle. Opinnoissa ratkaisukeskeisyys ei ole jäänyt vain teorian tasolle, vaan se on tullut todellisuudeksi.

– Ratkaisukeskeiset menetelmät ovat todella turvallisia. Ne kannattelevat niin asiakasta, tapaamista kuin terapeuttiakin.

Kuva: Frans Salmi

Tutustu lyhytterapeuttikoulutukseen >>