112021kesä
Psykoterapeutin 10 vinkkiä elämän kesään

Leikitään ajatuksella, että meneillään olevasta kesästä tehtäisiin video, jonka katsoisit syksyllä. Mitä sinä haluaisit nähdä videolla? Haluaisitko nähdä itsesi murehtimassa tulevaa syksyä, lapsen opiskelupaikkaa tai ylimääräisiä kesäkiloja?

Vai haluaisitko nähdä itsesi ihastelemassa luonnon kauneutta, nauttimassa ex tempore -piknikiä ystävien kanssa tai toteuttamassa jotain haaveilemaasi, mitä olet siirtänyt vuodesta toiseen? Entäpä jos videolla olisikin kaikkia asioita, joita olet aina kesällä ajatellut tekeväsi?

”Rohkaisisin ihmisiä tekemään sellaisia asioita oman elämän kesänsä videolle, mistä saa voimaa. Sellainen kesä laittaa valot päälle, eikä se sammuta niitä”, psykoterapeutti ja Helsingin Psykoterapiainstituutin kouluttaja Sari Luoma kannustaa.

Mitä haluan lisää? Mitä haluan vähemmän? Mitä haluan eri tavalla? Mihin haluan panostaa? Mitkä minun arvoni ovat?

Yksinkertaisia mutta niin tärkeitä kysymyksiä. Vastauksia kannattaa pohtia tarkkaan ja katsoa niiden toteutumista käytännössä.

Sari Luoma antaa hyvän nyrkkisäännön: ”Sitä lisää, mikä toimii. Sitä ei kannata jatkaa, mikä ei toimi. Einsteinikin totesi, että hölmöyttä on jatkaa samaa toimintaa ja odottaa eri lopputulosta.”

Mitä jos pysähtyisit itsesi äärelle, kysyisit muutaman perustavaa laatua olevan kysymyksen ja kirjoittaisit kuvitteelliseen videoosi käsikirjoituksen vastausten pohjalta?

Kysyminen on hyvä tapa provosoida aivoja

Kysyminen kannattaa aina. Ratkaisukeskeinen työtapakin perustuu kysymyksiin, jotka auttavat pohtimaan oman elämän suuntaviivoja.

”Ratkaisukeskeisyys ei ole vain viitekehys, vaan se on tapa ajatella ja ojentautua elämässä. Omassa elämässäni siitä on ollut todella paljon hyötyä”, kertoo Luoma.

Mitä minulle kuuluu? -kysymyksellä kannattaa aloittaa ja rehellisellä vastauksella jatkaa. Jos vastauksesta kuuluu pahaa oloa, levottomuutta tai tyytymättömyyttä, kannattaa miettiä, mihin se voisi liittyä. Onko jotain sellaista, mihin itse voi vaikuttaa?

”Jos on asioita, joihin ei voi vaikuttaa, on harjoittelun paikka opetella päästämään irti. Mistä minun kannattaa pitää kiinni ja mistä päästää irti?”

Elämäsi kesän kuvaus on nyt, ensi-ilta syksyllä.

Sari Luoman 10 vinkkiä elämän kesään:

1. Mitä olet ajatellut kesästä toiseen tehdä, mutta se on aina jäänyt? Tee se nyt.
2. Harjoita näkökulman vaihtamista.
3. Hyväksy lempeästi itsesi juuri sellaisena kun olet. Tänään näin on hyvä.
4. Kesähetkessä eläminen voimauttaa. Jätä pois ”pitäisi, mutta kun, joskus, sitten kun” sanavarastostasi.
5. Hemmottele itseäsi ja lähimmäisiäsi.
6. Tee jotain rutiineista poikkeavaa.
7. Anna lomaa sisäiselle kriitikollesi, harkitse jopa lopputilin antamista.
8. Mieti, mitä asioita haluat elämääsi lisää ja mitä vähemmän.
9. Elämä ei ole aina niin vakavaa. Naura, hulluttele, leiki. Ystävällinen huumori on kesän kaunein kukka.
10. Ole ystävällinen itsellesi ja muille. Sillä pääsee jo pitkälle ELÄMÄN KESÄSSÄ.

Kuva ja teksti: Nina Kellokoski (julkaistu alunperin Iltalehden liitteessä 11.6.2021)

Sari Luoma kouluttaa lyhytterapeutteja Helsingin Psykoterapiainstituutissa. Tutustu koulutukseen ja hae mukaan!