302022touko
Kohtaamisen taidot – Havaintoja kohtaamisen mestarin kanssa

Milloin viimeksi tunsit, että sinut todella nähdään ja kuullaan sellaisena kuin olet? Milloin viimeksi onnistuit seisomaan toisen vierellä niin, että hän on voinut kokea tulleensa nähdyksi ja kuulluksi sellaisena kuin hän on?

Luokka hiljentyy. Aihe on vakava, mutta jännitys raukeaa, kun John Henden esittäytyy. Ratkaisukeskeinen psykoterapeutti ja itsemurhien ehkäisyn asiantuntija tekee työtään koko sydämellään. Hänelle kohtaamiset ja pienetkin edistysaskeleet ovat työn suola ja sokeri.

Jos olet milloinkaan kohdannut John Hendenin, hänen lämmin ja ymmärtäväinen elämäntyylinsä ja asenteensa ovat taatusti tulleet sinullekin tutuiksi. Hänen teoksistaan löytyy aitoja kohtaamisia, puhdasta yksinkertaisuutta, myrskyä ja sitä, miten myrskyn silmästä selvitään. Ennen kaikkea hänen opetuksensa ovat elämänmakuisia, mausteena usein teelusikallinen leikkisää englantilaista huumoria.

Kriisitilanteessa elävän ihmisen kohtaaminen

Haastattelu alkaa lupaavasti hymyillä. Päivä on ollut touhukas. Molemmat keskeytämme työmme kiireiltämme, mutta, kun kohtaamme, olemme täysin läsnä molemmat.

Henden tuo esille, että pahan olon kokeminen on hyvin tavallista ja myös itsemurha-ajatukset ovat tavallisten ihmisten normaaleja reaktoita epänormaaleihin olosuhteisiin. “Yritän myös välttää D-sanan ilmaisua eli depressio-sanan käyttöä. Sen sijaan näen, että edessä on vain toivoa”, Henden jatkaa.

Intensiivinen kahden päivän koulutus lisää jokaisen koulutettavan hyvin yksilöllisellä taitotasolla tapahtuvaa muutosvoimaa. Puhumme kohtaamisen taidosta – mikä tekee siitä aidon ja toimivan jokaiselle osapuolelle ja erityisesti silloin, kun vastapuoli elää kriisin keskellä? Tässä Hendenin mietteitä asiasta.

1. Avoin yhteys toiseen ihmiseen tekee omastakin elämästä arvokkaan ja sen vaikutus heijastuu aina samanaikaisesti muihinkin ihmisiin. Olemme luonteeltamme sosiaalisia olentoja ja siksi lajillemme on tärkeää kohdata toinen ihminen syvällisellä tasolla.
  2. Empatia lisää suvaitsevuutta ja kulttuurien välistä ymmärrystä. Armollisuus myös itseään kohtaan edistää itsetuntoa ja suojaa elämän kuormittavuudelta.
  3. Aktiivinen kuuntelu on väylä edistää sanatontakin kanssakäymistä ja se viestittää myötätuntoista yhteistyökykytaitoa. Silloin saat ihmisestä esiin juuri sen, mitä hän todellisuudessa yrittää sinulle kertoa.
  4. Omien voimavarojen ja oman persoonan tunnistaminen mahdollistavat sen tunnistamisen, “kuka olen ja millaiseksi voin kehittyä” esimerkiksi koko joukkueen hyväksi. Omien kykyjen tunnistaminen vähentää epävarmuudesta syntyvää stressiä ja lisää ymmärrystä omasta potentiaalista.
  5. Tiedonjano on voimavara, joka puskee ihmistä kehittymään. Kun kysyy itseltään, mikä on johtanut tähän tilanteeseen ja mitä tästä voi oppia, näkee nykyistä elämäntilannetta ja juurisyitä pidemmälle ja pystyy vaikuttamaan tulevaisuteen ratkaisukeskeisesti.

Lopuksi
  • Kehittämällä yllä oleviin pehmeisiin arvoihin perustuvia taitoja, voimme vähentää inhimillistä kärsimystä ja vastaavasti tehdä lisää sitä, mikä toimii. Hyvä uutinen on se, että kaikille nämä universaalit inhimilliset ulottuvuudet ovat opeteltavissa olevia taitoja.
  • Teknologian ja tekoälyn vallankumouksen keskiössä tarvitaan inhimillistä osaamista yhä enenevässä määrin voidaksemme olla luovia ongelmanratkaisijoita.

* * * * * * * * * * * *

Tutustu Hendeniin tarkemmin hänen omien kotisivujensa kautta